Direct naar artikelinhoud
NieuwsFile

Door files en andere vertragingen zijn we de komende jaren nog veel langer onderweg

Het wegverkeer moet de komende vijf jaar rekening houden met sterk oplopend ‘reistijdverlies’ als gevolg van files en andere vertragingen. Op het hoofdwegennet, de snelwegen en de belangrijkste provinciale wegen die worden beheerd door Rijkswaterstaat, neemt tot 2023 bij een verwachte, gestage groei van het wegverkeer (8 procent) het reistijdverlies met 35 procent aanzienlijk  toe.

Door files en andere vertragingen zijn we de komende jaren nog veel langer onderweg
Beeld ANP

Dat schrijft het Kennisinstituut Mobiliteitsbeleid (KiM), een aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu gelieerde onderzoeksinstelling, in de Kerncijfers Mobiliteit 2018, een publicatie die dinsdag verschijnt. Verbreding van wegen of aanleg van nieuwe wegen helpt maar beperkt om het fileleed te verzachten, concludeert het KiM: ‘Tot en met 2023 wordt de verwachte groei van het wegverkeer slechts voor een deel opgevangen door een uitbreiding van de wegcapaciteit.’

Het reistijdverlies op het hoofdwegennet nam vorig jaar met 3,2 procent toe ten opzichte van 2016, becijferde het KiM. Die groei valt nog in het niet bij wat het wegverkeer in 2008 aan vertragingen meemaakte, relativeert het kennisinstituut. Niettemin wordt de situatie op het hoofdwegennet er de komende jaren niet beter op: meer verkeer (dat ook meer kilometers maakt) leidt tot meer opstopping, ondanks de jaarlijkse miljardeninvesteringen in wegen.

Openbaar vervoer

Het KiM verwacht ook mobiliteitsgroei op het spoor. In treinreizigerskilometers uitgedrukt 14 procent tussen 2017 en 2023. ‘De toename van de congestie op het hoofdwegennet draagt ook een klein beetje bij aan de groei van de treinreizigerskilometers’, zo schrijft het KiM. Dat verwacht dat het ‘treinproduct’ de komende jaren verbetert nu de NS bezig is met uitbreiding en vernieuwing van de treincapaciteit.

Grootschalige kwaliteitsverbeteringen bij bus, tram en metro zijn de komende jaren niet te verwachten, concludeert het kennisinstituut. Alleen al bevolkingsgroei en inkomensgroei maakt dat het aantal reizigerskilometers ook bij die vervoermiddelen zal toenemen, maar niet zo fors als op het spoor: 6 procent in de periode 2017-2023.

Openbaar vervoer

Wegen en treinen worden almaar voller, moet er nóg meer asfalt en spoor bij? ‘Heel veel files hebben niets met capaciteitsdruk te maken’
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) komt dinsdag met de jaarlijkse rapportage over alle verkeersbewegingen in Nederland. Daarin is de laatste jaren één constante verpakt: de mobiliteit staat meer en meer onder druk. Moeten we het spoor- en wegennet blijven uitbreiden of zijn andere maatregelen gewenst om verkeersinfarcten te bestrijden?