Direct naar artikelinhoud
NieuwsNederlandse Spoorwegen

Gouda grote winnaar van nieuwe NS-dienstregeling, Dordrecht boet in

De verbinding tussen Gouda en Utrecht wordt verbeterd en er zullen dagelijks twee Thalyssen vertrekken richting Disneyland Parijs. De grote verliezer van de nieuwe dienstregeling van de NS, die op 9 december ingaat, is Dordrecht. De intercity van en naar Breda zal alleen nog in de spits rijden.

NS trein bij Berkel en Rodenrijs.Beeld ANP

De NS heeft vrijdagochtend het nieuwe rooster voor 2019 gepresenteerd. Een gigantische ‘Rubiks kubus, waarin elk puzzelstukje met elkaar samenhangt’, zo omschrijft een NS-woordvoerder het maken van de dienstregeling, waar twee jaar aan is gewerkt. Voor 98 procent van de reizigers verandert er volgens de NS nauwelijks of niets. Toch bevat de dienstregeling talloze wijzigingen. Vooral in de Randstad verandert het nodige. 

De IC Direct tussen Amsterdam en Rotterdam gaat voortaan vijf keer per uur over het hsl-spoor rijden in plaats van vier. Bestaande intercity’s tussen Amsterdam en Rotterdam worden verlengd. Een andere opvallende verandering is dat de Thalys vanuit Amsterdam vanaf april niet langer stopt in Lille, maar tweemaal daags gaat rijden naar Disneyland Parijs.

De verliezer: Dordrecht

De verliezer van de nieuwe dienstregeling is andermaal Dordrecht: de intercity van en naar Breda zal enkel nog in de spits rijden, eenmaal per uur in beide richtingen. Eerder raakte Dordrecht al de rechtstreekse verbinding met Brussel kwijt. Ook de sneltrein tussen Den Haag en Eindhoven laat de stad aan de Merwede tegenwoordig links liggen. Om de reistijd te verkorten gingen deze twee trajecten (gedeeltelijk) over de hogesnelheidslijn rijden, en station Dordrecht ligt nu eenmaal niet langs de hsl, vertelt een NS-woordvoerder. Als smartegeld voor het verlies van de twee directe verbindingen introduceerde de NS dit jaar een intercitypendel tussen Dordrecht en Breda, maar buiten de spits bleek slechts ‘een handjevol’ reizigers van de trein gebruik te maken, aldus de woordvoerder. De intercitypendel verdwijnt dus buiten de spitsuren, maar de twee bestaande sprinters per uur tussen Dordrecht en Breda blijven behouden. En die zijn slechts één minuut langzamer dan de intercity, toont de dienstregeling.  

De winnaar: Gouda

Gouda mag zich de winnaar noemen van de nieuwe dienstregeling. De acht intercity’s per uur naar Utrecht gaan beter verdeeld over het uur rijden, waardoor reizigers (nog) minder lang hoeven te wachten. Bovendien opent tussen Gouda en Den Haag binnenkort het kakelverse station Lansingerland-Zoetermeer zijn ov-poortjes, waar elk uur in beide richtingen vier keer een sprinter gaat stoppen. Naar verwachting zullen gemiddeld 2.000 tot 2.500 mensen per werkdag van het nieuwe station gebruikmaken. Wat heeft Gouda dat Dordrecht niet heeft? ‘Het heeft niet zozeer met Gouda of Dordrecht te maken, maar wel met hun ligging’, vertelt de NS-woordvoerder. Gouda heeft nu eenmaal de genade van een gunstige ligging: precies tussen de twee drukke verbindingen Utrecht-Rotterdam en Utrecht-Den Haag. ‘We zien een forse reizigersgroei op grote stations als Amsterdam, Schiphol, Utrecht en Rotterdam, en dat geldt ook voor kleinere stations daartussen, zoals Leiden, Delft en Gouda. Vandaar dat we de overstapmogelijkheden op station Gouda bijvoorbeeld hebben verbeterd, en vandaar ook het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer.’

Stampvol

De extra rit per uur van de Intercity Direct tussen Amsterdam en Rotterdam betekent dat reizigers vooral in de spits meer kans krijgen op een zitplaats. De treinen op dit hsl-traject zitten in de ochtenduren zo vol dat zelfs passagiers met een eersteklaskaartje vaak in het gangpad moeten staan.

In mei kondigde de NS al met spoed de capaciteit van de Intercity Direct-treinen te gaan vergroten. Daarvoor worden het aantal rijtuigen uitgebreid van zes naar zeven.

Op de hogesnelheidslijn rijden speciale treinen in een vaste samenstelling. Daarom kan de NS er niet zomaar een extra rijtuig aanhangen, zoals bij reguliere treinen zelfs tijdens de dienstregeling gebeurd. De IC Direct-treinen moeten in de speciale onderhoudsplaats Watergraafsmeer worden ‘opgeknipt’, om er zo een treindeel tussen te kunnen plaatsen. ‘Die operatie hopen we in het voorjaar te hebben afgerond’, zegt een woordvoerder.

Vertragingen

Ook een ander probleem dat de Intercity Direct plaagt, wordt aangepakt. De lijn heeft te maken met veel vertragingen. Vorige maand reed slechts 81,3 procent van de treinen op tijd. Volgens de NS is een trein ‘op tijd’ als de reiziger op zijn hele reis niet meer dan vijf minuten te laat zijn bestemming bereikt. In oktober zaten de spoorwegen onder een minimum van 82,1 procent dat met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is afgesproken.

De vertragingen worden veroorzaakt door een update van de software in de 78 Traxx-locomotieven waarmee de Intercity Direct over het hsl-spoor rijdt. In de nieuwe software zit ondanks uitgebreid testen een fout, die ervoor zorgt dat de trein soms stopt tijdens de rit, aldus de woordvoerder. De machinist moet dit herstellen voordat hij weer verder kan rijden. Dit levert in de meeste gevallen een paar minuten vertraging op. Soms leidt dit echter tot langdurige stilstand van de trein. De NS wil dit met de leverancier voor Kerst opgelost hebben.

Zoals al eerder werd aangekondigd gaan vanaf 9 december de eerste nieuwe sprinters rijden. De 118 nieuwe sprinters zijn onder meer uitgerust met toiletten, wifi en stopcontacten en gaan gefaseerd het spoor op. De eerste rit vertrekt om 07.25 uur in Haarlem en gaat naar Leiden.