Direct naar artikelinhoud
NieuwsGP van Nederland

Telegraaf: Formule 1 benadert Zandvoort, race mogelijk in 2020

Het circuit van Zandvoort heeft een aanbod op tafel liggen om vanaf 2020 Formule 1-races te organiseren. Dat bevestigt prins Bernhard van Oranje, eigenaar van het circuit, in De Telegraaf. Volgens de krant heeft Formule 1-baas Chase Carey schriftelijk kenbaar gemaakt dat hij graag een F1-race op Zandvoort ziet. Daarmee is de terugkeer van de Nederlandse GP nog geen feit: er moeten nog flink wat financiële horden worden genomen. 

Max Verstappen eerder dit jaar met zijn teamgenoot Daniel Ricciardo tijdens een racedemonstratie op het circuit van Zandvoort.Beeld EPA

De schijnbare toezegging van Carey aan Zandvoort zou een domper zijn voor het TT Circuit in Assen. Het Drentse circuit doet ook een poging de Formule 1 naar Nederland te halen en kreeg net als Zandvoort al bezoek van Formule 1-wedstrijdleider Charlie Whiting en afgevaardigden van de Formula One Group (FOM).

Roemrucht circuit

Vanwege het succes van Max Verstappen (21) is Formule 1 in iets meer dan twee jaar tijd in Nederland van nichesport naar volkssport gegaan. Vele tienduizenden Nederlanders reizen jaarlijks af naar onder meer Verstappens thuisrace op Spa-Francorchamps in de Ardennen. Die oranje zeeën hebben het idee voor de wederopstanding van de GP van Nederland – die tussen 1952 en 1985 dertig keer op Zandvoort werd verreden – aangewakkerd.

In de Formule 1 staat Zandvoort te boek als een roemrucht circuit waar meervoudig wereldkampioen als Niki Lauda, Alain Prost en Jackie Stewart hebben gewonnen. Volgens De Telegraaf gaf de historische status van Zandvoort de doorslag. De FOM zou het circuit in de duinen inmiddels ook een mail met onder meer de financiële voorwaarden hebben gestuurd.

Financiële horden

Bij de financiën ligt meteen de grootste hindernis. Een jaar geleden presenteerde het circuit de resultaten van een haalbaarheidsonderzoek. Daaruit bleek dat het organiseren van de race mogelijk is, maar dat het een flinke klus zou worden om het mega-evenement überhaupt kostendekkend te laten worden. Zelfs met meer dan honderd duizend bezoekers op de racedag was het evenement nog niet winstgevend, concludeerde het onderzoek.

Verder moet er nog een som worden opgehoest om het organisatiegeld aan de FOM te betalen. Dat bedrag wordt geschat op zo’n 20 miljoen euro per jaar en de FOM sluit met circuits alleen meerjarige contracten af. Ook moeten de aanpassingen aan het circuit worden bekostigd, omdat de verouderde baan momenteel nog niet voldoet aan eisen van de huidige Formule 1. Die kosten worden geschat op zo’n 10 miljoen euro.

‘Unieke kans’

Prins Bernhard laat in De Telegraaf weten dat hij nu druk bezig is de financiële dekking rond te krijgen. Daar zit volgens hem haast achter, want de Formule 1 wil snel duidelijkheid van het circuit. ‘Maar als wij nu het aanbod ondertekenen, heeft Nederland in 2020 weer een Grote Prijs. Met Max Verstappen.’ Een ‘unieke kans’, vindt hij. De GP van Nederland komt dan mogelijk meteen voor vijf jaar op de kalender.

Prins Bernhard van Oranje: onbedwingbare handelsdrift met een passie voor racen

Prins Bernhard van Oranje-Nassau, Van Vollenhoven – B voor vrienden – richtte in 2015 Chapman Andretti Partners op, dat in februari 2016 het circuit in Zandvoort kocht.

Zandvoort is in de ogen van Van Oranje en zijn partner Menno de Jong pas een succes als er geld mee wordt verdiend. Al in 2017 maakten Van Oranje en De Jong hun plannen bekend dat ze de Formule 1 weer naar Nederland willen halen.

Dat kost tientallen miljoenen, maar dat geld komt terug, denken ze. Ze anticiperen op de racegekte rond Max Verstappen. Naast de baan is alvast de beachclub Bernie’s geopend, met uitzicht op de Tarzanbocht.

De autoracerij bindt. Van Oranje, die deel uitmaakt van Racing Team Holland, met Jan Lammers en Jumbotopman Frits van Eerd, heeft een voorliefde voor Ferrari en Alfa Romeo. Tijdens een quiz blijkt hij alles te weten over versnellingsbakken, maar hij heeft geen idee waar APK voor staat.

De look-and-feel van de jetset en zijn onbedwingbare handelsdrift maken dat Bernhard jr. in meer dan in naam alleen aan zijn opa doet denken. Hij schroomt niet zich in zijn donkergroene Ferrari 500 Superfast Speziale uit 1964, ooit van zijn grootvader, met dezelfde dandylook (designbril, coltruitje, handschoentjes, getailleerde mantel) te laten vastleggen door het mannenblad Esquire. En beiden – ook dat hebben ze gemeen – reden weleens wat in de prak.

Meer lezen?

Lees hier het een profiel over Bernhard jr.: met een gouden lepel in de mond geboren, nu gezien als huisjesmelker.

Terwijl in Zandvoort de geluiden over een Formule 1-race leken te verstommen, werden die in Assen steeds luider

De mogelijke komst van Formule 1 naar Assen is het gesprek van de dag op de Racing Day. Lees hier de reportage.

Formule 1 naar Zandvoort? Het is mogelijk, maar er valt geen droog brood mee te verdienen

Ja, de Formule 1 is best naar het circuit van Zandvoort te halen, bleek uit een haalbaarheidsonderzoek, uitgevoerd door het circuit en de gemeente van de Noord-Hollandse badplaats. Maar, wie gaat in hemelsnaam de raceklasse onbezoldigd en met vele tientallen miljoenen euro’s naar Nederland lokken?