Direct naar artikelinhoud
Film- en tv-tipsDonderdag 10 januari

De Volkskrant film- en tv-tips voor donderdag 10 januari

Beeld uit The Cleaners van Hans Block en Moritz Riesewieck.

Dat ze er zijn, mensen die het internet opschonen, dat weet iedereen. Maar wie ze zijn, hoeveel het er zijn en op basis waarvan ze oordelen, daar doen de techbedrijven schimmig over. In de documentaire The Cleaners zoeken debuterend regisseurs Hans Block en Moritz Riesewieck het uit. Zij spraken (ex-)medewerkers die in Manilla dag in dag uit posts moeten beoordelen. Van kinderporno tot nipple slips, van onthoofdingsfilmpjes tot spotprenten. Ze hebben een paar seconden om te beslissen: negeren of wissen? Te veel fouten betekent ontslag. Knap hoe Block en Riesewieck deze (ex)werknemers met hun geheimhoudingsplicht aan het praten kregen. Wie vorig jaar het stuk in de Volkskrant las over een Nederlandse content moderator die voor Facebook werkte, zal veel bekend voorkomen, maar dat maakt het niet minder zorgwekkend. Block en Riesewieck maken van The Cleaners een soort thriller. Ze zijn terughoudend met schokkende beelden: in plaats daarvan zie je vooral de sprekers achter de computer, blauw flikkerend licht op hun gezicht, de ogen aan het scherm gekleefd.

‘In The Circle, de roman van Dave Eggers, wordt een nabije dystopische toekomst beschreven, maar ik vrees dat we er al middenin zitten.’ (Documentairemaker Hans Block in de Volkskrant over The Cleaners.)

Verontrustender is het woud van morele vragen waarin de documentaire belandt. Wie bepaalt wat een terroristische organisatie is? Zijn schokkende beelden, zoals een fotograaf opmerkt, niet soms nodig om mensen in beweging te krijgen? Moeten we het willen, dat een groep financieel afhankelijke mensen aan de andere kant van de wereld die belangrijke beslissingen neemt, in een paar seconden tijd, in opdracht van Amerikaanse commerciële bedrijven? Terwijl The Cleaners steeds complexer wordt, wordt de kijker moedelozer. En dat kan geen kwaad.

The Cleaners (Hans Block en Moritz Riesewieck, 2018)

NPO 2, 23.45-01.10 uur.

Kung Fu Panda 3

SBS 9, 20.30-22.10 uur.

(Jennifer Yuh Nelson en Alessandro Carloni, 2016) De panda is inmiddels ook écht Chinees. Zo leert de totstandkoming van Kung Fu Panda 3, het derde avontuur van de in sierlijke vechtkunst excellerende pandabeer Po. Dit betreft de eerste grootschalige animatie-coproductie tussen de Verenigde Staten en China. Oorspronkelijk een geheel Amerikaans studioconcept, werd tweederde van het animatiewerk voor dit derde deel volbracht in een Chinese studio. Daar viel de als kinderfilm verpakte ode aan de Oosterse krijgskunst en filosofie eerder al goed bij het grote publiek. Wel leunt het script van deel 3 sterk op de eerdere delen en is de film druk bevolkt. De complete bevriende dierenstal aan meestervechters is weer van de partij: kip, sprinkhaan, tijger, katbeer, schildpad, kraanvogel, aap, slang, pad. Zo blijft er minder ruimte over voor nieuwe figuurtjes: Po’s uit de lucht vallende biologische vader, die zijn verloren zoon (opgevoed door een noedelverkopende eend) meevoert naar een pandabergdorp vol familieleden bijvoorbeeld. De tekenkunst is onverminderd fraai en geïnspireerd: van pentekeningachtige sequenties in klassiek Chinese stijl tot een hallucinant vormgegeven kungfuhiernamaals.

Maid in Manhattan

Net 5, 20.30-22.35 uur.

(Wayne Wang, 2002) Jennifer Lopez speelt een kamermeisje in een chic hotel, dat door de invloedrijke politicus Ralph Fiennes voor een gast wordt aangezien. Er volgt een wilde liefdesnacht en, natuurlijk, het pijnlijke demasqué. Fiennes kon jaren later in een interview met de Volkskrant haarfijn uitleggen waar het misging met de film en wat zijn aandeel daarin was. ‘In comedy is context zo ongelooflijk belangrijk. Ook al heeft een acteur de capaciteiten voor comedy, als de tekst en de situatie niet kloppen, wordt het nooit grappig. In Maid in Manhattan speelde ik een nogal stijf, rechtdoorzee type dat moeilijk omgaat met veranderingen. Ik hoefde niet eens grappig te zijn, de rol veronderstelde een soort Cary Grant-factor. Dat was een uitdaging, want tot de lichtheid die zoiets vereist, krijg ik niet gemakkelijk toegang.’

DanceSing

SBS 6, 20.30 uur

Nieuwe talentenjacht waarin wordt gezocht naar artiesten die, net als Beyoncé of Bruno Mars, op hoog niveau kunnen dansen en zingen. In de jury zitten Gordon en Trijntje Oosterhuis voor de zang en Timor Steffens en Kenzo Alvares voor de dans.

Rambam

NPO 3, 20.55 uur

Oudgediende Yora Rienstra krijgt in het nieuwe seizoen van dit brutale consumentenprogramma hulp van Filemon Wesselink, Sahil Amar Aïssa en Sophie Frankenmolen. In week één laten zij zien hoe eenvoudig het is identiteitsfraude te plegen.

Ik, plastic

NPO 2, 21.10 uur

Vierluik waarin Menno Bentveld onze omgang met plastic onderzoekt. Hij reist af naar de oorsprong van het moderne plastic in de plaats Freeport, Texas. In de Verenigde Staten ontdekt Bentveld een opmerkelijke relatie tussen plastic en het christelijk geloof.

Danny in Arabistan

NPO 3, 21.45 uur

Tweede seizoen van de serie waarin Danny Ghosen door het Midden-Oosten reist. In de eerste aflevering is hij in Saudi-Arabië. Kroonprins Mohammed Bin Salman kondigde grote hervormingen aan, maar wat merkt de bevolking daarvan?

Vrienten en Vrienten in: Basmannen

NPO 2, 22.45 uur

Documentaire waarin muzikant Henny Vrienten en zijn zoon Xander de liefde verklaren aan de basgitaar. De 70-jarige Henny, die veel componeert en musiceert, en Xander, die basgitaar speelt in de band van Jett Rebel, gaan langs bij tal van bassisten, oud en jong.

The Kinks: Echoes of a World

Canvas, 23.20 uur

Muziekdocumentaire over de totstandkoming van het album The Kinks Are The Village Green Preservation Society, van de Britse rockband The Kinks uit 1968. Onder anderen Kinks-frontman Ray Davies en de bandleden Dave Davies en Mick Avory blikken terug.