Direct naar artikelinhoud

Jaren later met misschien wel verlopen cadeaubonnen terug naar het tuincentrum

Jelmer Limburg had oude, misschien wel verlopen cadeaubonnen van Tuincentrum Overvecht in Utrecht. Toch hoopte hij op enige coulance. Aanvankelijk ving hij bot.

Van het kastje naar de muur
Beeld anp

Het leek een typisch geval van geld vinden in een oude winterjas: 'Uit de diepste lade van een  bureau kwamen nog drie cadeaucheques tevoorschijn van Tuin centrum Overvecht, samen goed voor een bedrag van 75 euro. Maar toen gelukkige vinder Jelmer Limburg zijn oude bonnen wilde inwisselen bij het filiaal in Utrecht, ving hij bot. Volgens medewerkers waren de bonnen verlopen.

Ook gemangeld door bedrijf of overheid?

Mail uw ervaring naar kastjemuur@volkskrant.nl

De klacht

Wanneer de cheques gekocht zijn, weet Limburg niet meer precies: 'Dat zou vier à vijf jaar geleden kunnen zijn.' Op de bonnen staat dat ze na uitgifte een jaar geldig zijn, maar een uitgiftedatum ontbreekt.

Om die reden belandt Limburg met de cheques in een grijs gebied van het consumentenrecht. Volgens Consuwijzer - de digitale consumentenvraagbaak van de Autoriteit Consument en Markt - zijn bonnen zonder datum voor altijd geldig. Met alleen een datum erop is een tegoedbon vijf jaar in te wisselen. Staat erop dat de cheque een jaar geldig is, zoals bij Limburg, dan geldt dat. Maar dan moet er natuurlijk wel een datum op de bon staan.

Het steekt mij dat het bedrijf zonder tegenprestatie 75 euro in zijn zak stopt
Jelmer Limburg

'Formeel heb ik waarschijnlijk weinig rechten', denkt Limburg over de teruggevonden bonnen. Toch hoopt hij op een tegemoetkoming. Helaas. 'Tot twee keer toe ben ik in het tuincentrum verschenen. Beide keren was niemand aanwezig om een beslissing te nemen. Wel vertelde het personeel dat de cheques waarschijnlijk te oud waren en niet meer verwerkt konden worden in het systeem.'

Limburg 'biedt natuurlijk aan genoegen te nemen met de helft'. Maar als hij wordt teruggebeld over de kwestie, krijgt hij naar eigen zeggen te horen dat de bonnen niets meer waard zijn bij het tuincentrum.

'Niet de helft, zelfs geen tientje. Op mijn vraag of er geen coulancepotje is, werd mij verteld dat zo'n potje wel bestaat, maar dat het niet bedoeld is voor dit soort gevallen. Ik vind dit klantonvriendelijk. Het steekt mij dat het bedrijf zonder tegenprestatie 75 euro in zijn zak stopt.'

Verweer

'Onze policy is altijd te zoeken naar een oplossing. Het is zeker niet onze bedoeling deze klant dwars te zitten. Wij gaan altijd soepel om met de uitgiftedatum van bonnen. Als het format nog loopt, dan kijken we niet op een jaartje', zegt de bedrijfsleider, die belooft het uit te zoeken.

De geel-groene bonnen van Jelmer Limburg blijken niet vier, maar tussen de zeven en tien jaar oud, zegt hij later. Het bedrijf had destijds een andere eigenaar. De afwijzing heeft waarschijnlijk daarmee te maken, al herinnert geen van de medewerkers, inclusief hijzelf, het geval met Limburg.

'Ik kan niet achterhalen hoe het gesprek is verlopen, maar ik kan me niet voorstellen dat de klant de deur is gewezen.' Ook al zijn de bonnen niet meer op te nemen in de administratie, een tevreden klant is volgens de bedrijfsleider belangrijker dan een paar tientjes verlies.

Om Limburg alsnog tegemoet te komen biedt de bedrijfsleider hem nieuwe bonnen aan ter waarde van 40euro.
mailto:kastjemuur@volkskrant.nl