Direct naar artikelinhoud
Rubriekvan het kastje naar de muur

ING laat man jarenlang betalen voor pinpas overleden vrouw

Zeven jaar na het overlijden van mevrouw Nebbeling laat ING haar weduwnaar nog steeds betalen voor een extra pas. Haar zoon probeert het oplossen, maar stuit daarbij op administratieve barrières.

Hoofdkantoor van ING in Amsterdam.Beeld Bas Czerwinsky / ANP

‘Ik ben ruim vier weken bezig, inmiddels met vier verschillende medewerkers van ING, om voor elkaar te krijgen wat 7,5 jaar geleden al geregeld had moeten zijn’, mailt Michel Nebbeling.

Nebbeling heeft het over de bankzaken van zijn 79-jarige vader, of eigenlijk over de bankzaken van zijn overleden moeder. Want ruim zeven jaar na haar dood staat haar naam nog steeds op de en/of-rekening van zijn vader, die ongemerkt ook voor een extra pas van wijlen zijn vrouw betaalt.

Zijn vader kan het niet helpen, schrijft Nebbeling. Toen zijn vrouw in 2011 overleed, is Nebbeling senior met een akte van overlijden naar de ING in Den Helder gegaan om de rekening op zijn eigen naam te zetten.

‘Na een tijdje heeft mijn vader gevraagd waarom er niets veranderde op zijn afschriften. Waarschijnlijk is hij met een kluitje het riet ingestuurd, en daarna had hij andere dingen aan zijn hoofd.’

Dit bleef zo, tot zoon-Nebbeling zijn vader onlangs ging helpen met internetbankieren. ‘Hij is zelfverklaard digibeet en daar happy mee, maar er is geen ontkomen aan.’ Toen ontdekte Nebbeling dat de wijzigingen nooit zijn doorgevoerd, en dat zijn vader bovendien al jaren betaalt voor een tweede betaalpas voor zijn overleden vrouw.

Nebbeling belandt bij de nabestaandendesk van ING. Die kan zien dat zijn moeder is overleden, maar vraagt hem opnieuw om een akte van overlijden. Dus Nebbeling, die in Hilversum woont, neemt een dag vrij om met zijn vader naar het ING-kantoor in Den Helder te gaan. Daar wordt alles naar de nabestaandedesk gefaxt, met de verzekering dat alles nu goedkomt.

Maar het komt niet goed. De nabestaandendesk heeft niets ontvangen, blijkt later uit navraag door Nebbeling. Hij stuurt het papierwerk digitaal nog maar eens naar ING. Daarop krijgt hij een mail ‘met bericht over een volstrekt ontoereikend genoegdoeninkje van 15 euro en de vraag NOGMAALS op weer andere formulieren’ te vermelden wat er moet gebeuren met de rekening.

Nebbeling stuurt een brief over zijn ongenoegen. Zonder daarop een antwoord – of excuses – te krijgen wordt de naam van de rekening aangepast. Dat ziet zijn vader op de papieren afschriften. Over de grofweg 100 euro voor extra de betaalpas hoort hij niets meer.

Verweer

ING erkent dat ‘een aantal zaken na het overlijden van de echtgenote van de heer Nebbeling niet goed zijn afgehandeld’. ‘Dit vinden we natuurlijk heel erg vervelend, zeker omdat het gaat om het overlijden van een dierbare.’

In een telefoongesprek met Nebbeling junior belooft ING nogmaals de rekening om te zetten. Daarnaast compenseert de bank de kosten van de extra pas. Die vallen iets lager uit, omdat ING pas sinds drie jaar na het overlijden geld daarvoor rekent aan Nebbeling senior.

Nebbeling is tevreden met de oplossing, al vindt hij dat de bank wat ruimhartiger excuus had mogen maken. ‘Verder is het natuurlijk gewoon gewoon gênant dat het noodzakelijk is om de Volkskrant in dit traject te betrekken.’

Ook gemangeld door bedrijf of overheid? Mail uw ervaring naar kastjemuur@volkskrant.nl