Direct naar artikelinhoud
Film- en tv-tipsVrijdag 16 november

De Volkskrant film- en tv-tips voor vrijdag 16 november

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vrijdag zien.

en
Helen Mirren in Eye in the Sky.

Vroege vogels

NPO 2, 19.35 uur

Menno Bentveld en Milouska Meulens onderzoeken de natuur rondom Radio Kootwijk op de Veluwe. De edelhertenbronst is in volle gang en wilde zwijnen zorgen voor overlast in het dorp. Ook neemt Meulens een kijkje in het leven van twee jonge wespendieven.

Voetbal: Nederland-Frankrijk

NPO 1, 20.25 uur

Dit weekend zou het Nederlands elftal van Ronald Koeman de play-offs in de Nations League kunnen bereiken. Vrijdag speelt Oranje tegen de regerend wereldkampioen, waarvan het in september met 2-1 verloor. Om 20.45 uur wordt er afgetrapt in De Kuip.

Focus Special

NPO 2, 21.00 uur

In de aflevering ‘De dodenvallei van Texas’ loopt Diederik Jekel mee met onderzoekers aan de Texas State University. In Brooks County proberen zij gevonden lichamen te identificeren van migranten die vanuit Mexico de grens wilden oversteken.

De privacytest

NPO 3, 21.20 uur

Jojanneke van den Berge presenteert een test over het privacybewustzijn van Nederlanders. Zowel deelnemers in de studio als tv-kijkers kunnen vragen beantwoorden over de risico’s op privacyinbreuk en criminaliteit via beveiligingscamera’s en sociale media.

London’s Burning

Arte, 21.40 uur

Duitse documentaire over punk, de beweging die ontstond in de jaren zeventig en luide muziek combineerde met maatschappijkritiek. De Duitse punkartiest Campino zoekt andere punksterren van weleer op, onder wie Bob Geldof, Viv Albertine en Tony James.

Eye in the Sky (Gavin Hood, 2015)

Canvas, 21.50-23.30 uur

Het strak gemonteerde, uitstekend gespeelde en actuele Eye in the Sky is zo opwindend als een oorlogsverhaal-op-afstand kan zijn. Scenarist Guy Hibbert en regisseur Gavin Hood (Tsotsi, Rendition) richtten zich op een internationale, op afstand gecoördineerde militaire operatie. Een stel zelfmoordterroristen moet worden uitgeschakeld voordat ze met stevig bepakte bomgordels hun schuilplaats in Nairobi verlaten.

De enige agent ter plaatse (Barkhad Abdi) stuurt kunstig vermomde minicamera’s door het terroristenhol, terwijl dronepiloot Watts (Aaron Paul) vanuit zijn trailer in Nevada de drone boven Nairobi bedient; misschien zal hij uiteindelijk een raket moeten afvuren. In een legerbasis aan de andere kant van de oceaan wordt het commando gevoerd door de Britse kolonel Powell (Helen Mirren), die zelf per telefoon en mail instructies krijgt van luitenant-generaal Benson (wijlen Alan Rickman in een van zijn laatste rollen) en diens regeringsdelegatie. 

Hoe fragiel dit hiërarchische bouwsel is, blijkt wanneer Watts met zijn drone een meisje ziet dat vlak bij het doelwit haar broden gaat verkopen. Een raketaanval zou haar waarschijnlijk het leven kosten. Watts weigert de raket te lanceren en zet zo de ethische kant van de zaak op scherp: door het almaar uitstellen van de druk op de knop wordt het zo spannend dat je alleen al daarom bijna zou wensen dat er niet meer gepraat maar geschoten wordt. Gelukkig kaatsen de filmmakers de dilemma’s van de personages ook terug naar de kijker. ‘Ik hoop dat het niet in uw oordeel meeweegt dat dit een lief klein meisje is’, zegt Benson, als hij en zijn regeringsdelegatie het kind achter haar broden zien zitten. Op dat moment lijkt hij het publiek direct aan te spreken: wat zou ú doen?

Haagse lobby

NPO 2, 23.05 uur

Na het afschaffen van het vinkje moet er een nieuw voedselkeuzelogo komen. Rick Nieman verdiept zich in de lobby rond dit teken, dat aangeeft of voedsel gezond is of niet. Hij spreekt onder anderen met Paul Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid. 

Fatal Attraction (Adrian Lyne, 1987)

Eén, 23.30-01.20 uur

Een ogenschijnlijk gelukkige burgerman (Michael Douglas) laat zich verleiden door een gulzige Glenn Close, die zich vervolgens ontpopt als een volbloed stalker. Fatal Attraction werd destijds een verbeelding genoemd van de angst voor de nieuwe ziekte aids. Interessant is de omkering van de vaste man-vrouwpatronen: de vrouw verleidt hier de man, met de man als bijna willoos slachtoffer. En zij heet Alex. Primair is de film een aan Hitchcock en horror schatplichtige thriller, met identificatiemogelijkheden voor iedereen. Je kunt lang meegaan met de vrouw die niet accepteert aan de kant te worden gezet, je één voelen met de echtgenoot die hard voor zijn misstap wordt gestraft, of je identificeren met de bedrogen echtgenote, die vecht voor het behoud van haar gezin.