Direct naar artikelinhoud

Geld verdienen via YouTube voortaan lastiger: video's moeten veel vaker worden bekeken

YouTube heeft een aantal maatregelen genomen voor zijn zogenoemde partnerprogramma, waarmee videomakers geld kunnen verdienen. De drempel wordt een stuk hoger.

De omstreden vlogger Logan PaulBeeld afp

Met onmiddellijke ingang moeten de video's van een maker de afgelopen twaalf maanden in totaal minimaal vierduizend uur zijn bekeken. Daarnaast moet een kanaal ook nog eens minimaal duizend abonnees hebben. De vorige grens, die vorig jaar werd ingesteld, lag met 10 duizend views een stuk lager. Ook als iemand een video niet uitkijkt, geldt dat toch als view.

Deze ingreep zal het voor kleine, onbekende makers een stuk lastiger maken om een officiële partner te worden en zo geld te verdienen met video's. YouTube zegt dat de ingreep noodzakelijk was omdat 'scheppers met een positieve bijdrage' naar boven moeten drijven. 'Deze hogere standaarden zullen ons ook helpen voorkomen dat potentieel ongepaste video's geld genereren.'

Aanstootgevend

Eind vorig jaar kwamYouTube in het nieuws vanwege een reeks vreemde, enge en aanstootgevende video's die speciaal op kinderen waren gericht. Ook toen kondigde het bedrijf al een aantal maatregelen aan die de plaatsing van dat soort video's moest voorkomen. Niet veel later kondigden grote adverteerders als HP, Lidl, Mars en Adidas aan dat ze voorlopig niet meer wilden adverteren, nadat hun advertenties bij filmpjes stonden met zeer expliciete commentaren over jonge kinderen.

Recent kwam de populaire vlogger Logan Paul negatief in het nieuws nadat hij een video publiceerde waarin hij een dode man liet zien die zich kort daarvoor had verhangen in Aokigahara, het beruchte Japanse zelfmoordbos. De video deed op sociale media veel stof opwaaien en YouTube besloot uiteindelijk de banden met de videomaker te verbreken.

Handmatig

YouTube noemt Logan Paul niet bij naam, maar geeft wel aan dat het afgelopen jaar een 'zwaar jaar' voor het videoplatform is geweest. Een andere serie maatregelen heeft te maken met Google Preferred, het platform van Google waar de beste en populairste content te zien zou moeten zijn, waaronder tot voor kort ook de video's van Paul. Voortaan zal YouTube al dit soort content handmatig onder de loep nemen voordat het een plekje krijgt. Dit zal de komende maanden zijn beslag moeten krijgen.

Alle maatregelen passen in een trend waarbij bedrijven als Google en Facebook zich moeten verdedigen tegen de groeiende kritiek dat ze te weinig verantwoordelijkheid nemen om spammers, nepnieuws, haat of gewoon aanstootgevende inhoud te weren van hun populaire platformen.