Direct naar artikelinhoud
NieuwsKLM

Consumentenbond dreigt KLM met rechtszaak om no-showbeleid

De Consumentenbond wil dat KLM geen torenhoge bedragen meer rekent als reizigers hun heenvlucht missen, maar nog wel gebruik willen maken van de geboekte terugvlucht. 

Een reiziger op Schiphol. Wie zijn heenvlucht mist, moet vaak bijbetalen om een al geboekte terugvlucht alsnog te kunnen nemen.Beeld ANP XTRA

Als de luchtvaartmaatschappij niet snel stopt met haar zogenoemde no-showbeleid stapt de Consumentenbond naar de rechter. Ook in andere Europese landen sommeren consumentenorganisaties deze week luchtvaartmaatschappijen om hun beleid aan te passen.

Dat schrijft de belangenorganisatie in een brief aan de KLM. De Consumentenbond krijgt regelmatig klachten over het no-showbeleid. Volgens de organisatie heeft KLM één van de meest nadelige regelingen voor de passagier. ‘Er zijn ook luchtvaartmaatschappijen die uitzonderingen maken als je bijvoorbeeld 24 uur van tevoren meldt dat je door overmacht niet kan vliegen’, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. ‘KLM kent die regeling niet. Het komt voor dat als je op de terugweg wel gebruik wil maken van de geboekte terugvlucht, je ticket twee tot drie keer zo duur wordt.’ De KLM rekent een ‘vergoeding’ variërend van 125 euro tot 3.000 euro, aldus de belangenorganisatie.

Zo meldde een passagier dat hij wegens ziekte niet met zijn gezin mee kon vliegen naar München. Hij volgde een paar dagen later met een andere vlucht. Toen ze samen weer naar huis wilden gaan, bleek dat KLM zijn ticket had geannuleerd. Pas na betaling van 250 euro mocht hij mee. De man kreeg precies dezelfde stoel die hij oorspronkelijk had geboekt. ‘In de voorwaarden staat dat de KLM zich het recht voorbehoudt om je ticket door te verkopen aan een ander’, aldus de woordvoerder. Volgens haar is de balans tussen de rechten en plichten van de passagier en die van de luchtvaartmaatschappij zoek.

Europabreed

KLM is niet de enige maatschappij die extra kosten rekent als mensen bij hun heenreis niet komen opdagen. Vrijwel alle grote maatschappijen hebben een no-showclausule in hun voorwaarden opgenomen, waarin staan dat als een reiziger niet komt opdagen voor een vlucht, alle aansluitende boekingen automatisch vervallen. Dat geldt voor vluchten waarbij overgestapt moet worden, maar ook voor retourvluchten. Alleen budgetmaatschappijen hanteren vaak een ander beleid. Daar is elke vlucht een aparte, enkele reis.

Op Europees niveau proberen consumentenorganisaties dit onderwerp al langer aan te kaarten. Maar vooralsnog zonder succes. Afgelopen jaren zijn er al rechtszaken gevoerd, onder meer tegen Austrian, Lufthansa en British Airlines. In België loopt al een rechtszaak tegen KLM en Air France. De uitspraak van die rechtszaak wordt begin 2019 verwacht. ‘We kaarten dit probleem gezamenlijk aan, want we willen voorkomen dat een consumentenorganisatie in één land een zaak wint en dat de luchtvaartmaatschappij alleen in dat land haar beleid aanpast’, aldus de woordvoerder van de Consumentenbond.

Als KLM het beleid voor 12 december niet schrapt, stapt de bond naar de rechter. KLM liet in een reactie weten op de hoogte te zijn van de brief van de Consumentenbond, maar de luchtvaartmaatschappij wil geen commentaar geven. ‘We willen nu niet in de media op het ultimatum vooruitlopen.’