Direct naar artikelinhoud

Theatermakers: gevonden ‘Picasso’ was publiciteitsstunt voor voorstelling

Twee Belgische theatermakers claimen dat de mogelijke vondst van het in 2012 uit de Kunsthal gestolen Tete d’Arlequin van Picasso onderdeel is van een publiciteitsstunt. Dat laten de twee weten in een e-mail aan de Roemeense schrijver Mira Feticu en de Nederlandse journalist Frank Westerman, de vinders van de tekening, meldt de NOS. 

Het doek Tête d'Arlequin, het uit de Kunsthal in Rotterdam geroofde werk van Pablo Picasso. Links het origineel, rechts het in Roemenië gevonden werk.

Eerder dit weekend werd gemeld dat het werk van Picasso mogelijk was gevonden. Het doek is zaterdagavond in de woning van de Nederlandse ambassadeur in Boekarest overhandigd aan de Roemeense autoriteiten, zo heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigd. Deskundigen twijfelden aan het verhaal, nu claimen theatermakers Yves Degryse en Bart Baele dus dat het een publiciteitsstunt was voor hun voorstelling True Copy, die afgelopen week in première is gegaan. Het was nooit de bedoeling dat er mensen zouden afreizen naar Roemenië om naar de Picasso te gaan zoeken. Westerman en Feticu hebben nog niet gereageerd. 

Mira Feticu kreeg ruim een week geleden een anonieme tip. Op een specifiek aangeduide plek, onder een boom in het dorp Greci, vond de schrijfster een in plastic verpakte pastelkrijttekening, meldde de NOS.

Feticu schreef in 2015 een boek over de spectaculaire roof in Rotterdam. In totaal werden daar zeven kunstwerken gestolen. Behalve van Pablo Picasso waren die van onder anderen Claude Monet en Henri Matisse.

‘Onderwereldfiguren’

Een zoektocht naar de daders leidde naar Roemenië. In 2013 maakten de Roemeense autoriteiten bekend dat enkele ‘onderwereldfiguren’ waren aangehouden die betrokken zouden zijn bij de kunstroof. Volgens de politie zochten ze kopers voor de schilderijen.

Dankzij de vindster van de vermeende Picasso, Feticu, kreeg de kunstroof de laatste tijd veel aandacht in Roemenië. Haar boek uit 2015 is onlangs in het Roemeens verschenen, en media in haar vaderland (Feticu woont in Nederland) besteedden er veel aandacht aan. Het boek Tascha. De roof uit de Kunsthal is een roman, gebaseerd op de diefstal in Rotterdam.

Peter van Beveren, de oud-curator van de Triton Collectie, waar het werk deel van uitmaakte, was al sceptisch. Dat verklaarde hij zondag tegenover de NOS. ‘Ik ken dit werk van Picasso heel erg goed, heb er waarschijnlijk vaker mee onder mijn arm gelopen dan de kunstrovers. Als ik kijk naar de foto’s van de gevonden tekening, dan heb ik ernstige twijfels aan de echtheid. De foto’s zijn niet heel erg goed, en het werk kan natuurlijk helemaal verschimmeld en vernield zijn. Maar zelfs dan zijn er te veel afwijkingen. De streepjes, de kleuren, de details het klopt niet. Op basis van wat ik zie, denk ik dat het een vervalsing is. Wel een goede trouwens.’

Twitter bericht wordt geladen...

Hoe zeven schilderijen uit de Kunsthal naar het eind van de wereld verdwenen

In de nacht van 15 op 16 oktober 2012 worden zeven schilderijen ter waarde van zo’n zeventien miljoen euro gestolen uit de Kunsthal in Rotterdam. Het is de grootste kunstroof uit de recente vaderlandse geschiedenis. Zeker drie van de zeven werken zijn verbrand.