Direct naar artikelinhoud

Succesvolle 'tienminutentrein' straks ook tussen Schiphol en Nijmegen (al moeten we er wel jaren op wachten)

Reizigers tussen Schiphol en Nijmegen kunnen over een paar jaar ook 'spoorboekloos' gaan reizen. Met zes treinen per uur gaat er elke tien minuten een trein tijden tussen de bestemmingen.

NS-medewerkers wijzen reizigers naar de treinBeeld anp

Op het traject Breda en Eindhoven gaan er vier in plaats van de gebruikelijke twee treinen rijden. De extra treinen tussen Schiphol en Nijmegen komen er vanaf 2021, die tussen Breda en Eindhoven vanaf eind 2024. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Velthoven van Infrastructuur en Waterstaat (D66) woensdag bekendgemaakt in een brief aan de Tweede Kamer. 'Deze maatregelen zijn hard nodig om overvolle treinen te voorkomen.'

In totaal is 70 miljoen euro nodig om de nieuwe plannen te realiseren. Daarvan neemt de NS ongeveer 27 miljoen euro voor zijn rekening. Het ministerie stelt 43 miljoen beschikbaar voor spoorwegbeheerder ProRail. Het geld is nodig om onder meer personeel te trainen, reisinformatie en perrons aan te passen, laat een woordvoerder van de NS weten. Ook worden sensoren ingezet om storingen sneller op te merken en te voorkomen, schrijft Van Velthoven.

De eerste tienminutentreinen rijden sinds december vorig jaar tussen Amsterdam en Eindhoven. Dat bleek tot dusver een succes; onderzoek onder reizigers wijst uit dat 90 procent positief is. De treinen rijden gemiddeld een procent stipter, aldus de woordvoerder van de NS. Ook reizigersvereniging Rover verwelkomt de maatregelen, 'als de sprinters op die trajecten maar niet teveel in de verdrukking komen', laat een woordvoerder weten. 'Tussen Alkmaar en Eindhoven zien we dat reizigers nu al langer moeten wachten op de tussenstations.'

Ook reizigersvereniging Rover verwelkomt de maatregelen, als de sprinters op die trajecten maar niet teveel in de verdrukking komen

De tienminutentrein heeft inderdaad gevolgen voor de dienstregeling. 'Daarin moeten we keuzes maken', zegt de woordvoerder van de NS. 'Dat is deels op te vangen met een uitbreiding van inhaalsporen en wissels.' Maar op sommige trajecten moeten reizigers rekening moeten houden met slechtere overstap en een langere reistijd. 'Maar dat weegt niet op tegen de voordelen van de tienminutentrein.'

De staatssecretaris voorziet in de toekomst op meer trajecten meer treinen voor zowel vervoer van personen als goederen in te gaan zetten. 'We gaan uit van een groei van 5 procent reizigers per  jaar. Dat gaat nijpend worden. We rijden al in treinen met maximale lengte. Dus de enige manier is extra treinen in te zetten.'


NS-topman Roger van Boxtel: 'Er staat nu een NS waarbij gerommel minder snel voorkomt'

Al het geklaag over de NS, Roger van Boxtel zit er niet mee. 'Het bewijst slechts dat we ertoe doen.' Met een fraai rapport over 2017 op zak kijkt hij tevreden terug. En er is ambitie: de NS duikt weer de regio in. 'Onder meer de concessie Dordrecht-Geldermalsen komt vrij.'

NS veroorzaakte vorig jaar meer grote storingen - maar treinen reden wel vaker op tijd
Spoorvervoerder NS veroorzaakte vorig jaar 117 keer een grote storing. Dat zijn er 29 meer dan in 2016, toen NS 88 keer schuldig was aan het veroorzaken van een grote storing op het spoor.