Direct naar artikelinhoud
opinieLezers over de file

Volkskrant-lezers over de file: ‘Zolang de werkgever de autokosten blijft vergoeden, los je het fileprobleem nooit op’

De filemaand november is nog niet ingegaan of de filerecords sneuvelen al. ‘Waarom dringt het niet tot de politiek door dat de fileproblematiek niet opgelost kan worden zolang de werkgever de auto, de brandstof, de tolgelden en alle overige kosten vergoedt voor de werknemer’, schrijven Volkskrant-lezers.

Auto's in de file op de A20 tijdens een drukke ochtendspits.Beeld ANP

Werknemer

Waarom dringt het bij de politiek niet door dat de fileproblematiek niet opgelost kan worden zolang de werkgever de auto, de brandstof, de tolgelden en alle overige kosten vergoedt voor de werknemer. Voor velen is de leasebak niet nodig voor het werk maar een secundaire arbeidsvoorwaarde. Rekeningrijden zal het gedrag van deze bestuurders ook niet veranderen want het kost ze geen cent extra.

Jan Kreuze, Ridderkerk

Constant

Met de economie gaat het voorspoedig en de winterperiode met slecht weer en duisternis tijdens de spits staat voor de deur. Een ideale combinatie dus voor het dichtslibben van de Nederlandse wegen. Maar is de situatie dan echt zo ernstig en is de roep om meer asfalt terecht? Wie goed naar de recent gepubliceerde cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid kijkt, ziet iets opvallends: het totaal aantal afgelegde kilometers per auto door bestuurders en passagiers is de afgelopen jaren vrijwel constant gebleven. Bij een groeiende bevolking betekent dat dus een afname van het gemiddeld aantal autokilometers per persoon. Eén van de oorzaken hiervan is de verstedelijking: steeds meer mensen wonen in de stad en in de stad is de auto vaak niet het handigste vervoermiddel. De trek naar de stad zal naar verwachting voorlopig aanhouden. De vraag is dus of het wel realistisch is om ervan uit te gaan dat het autoverkeer de komende tijd fors gaat groeien.

Susanne Kuijpers, Den Haag, Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland

Basis

Uit de artikelen over files na een dagje verkeersoverlast komt een verwarrend verkeersbeeld naar voren. Toch is de basis niet zo ingewikkeld:

– Wegcapaciteit is het maximale aantal voertuigen dat per tijdseenheid kan passeren. Hieruit volgt al meteen dat dicht op elkaar rijden (kleine volgtijd) van auto’s leidt tot een hogere capaciteit. De keerzijde is wel een hoger risico op ongevallen. Maar voorzichtig (‘galant’) rijden, leidt in ieder geval tot een lagere capaciteit. Dat zien we meteen terug op dagen met slecht weer (in combinatie met ongevallen).

– Het mechanisme waardoor de file ontstaat, is altijd terug te brengen tot een zogenoemde ‘capacity funnel’ (te googelen). Files ontstaan niet door ‘instabiliteit’ (prof. Brookhuis). ‘De gehele invoegstrook gebruiken’ (prof. Van Lint) heeft geen zin.

– Het is wel degelijk mogelijk helder te definiëren of er file is, namelijk op basis van het (te googelen) ‘fundamenteel diagram’.

– De file is geen natuurwet maar heeft alles te maken met verstedelijking. Wat hierbinnen (maatschappelijk en financieel) haalbaar is aan weginfrastructuur, kent zijn grenzen.

– Mensen zijn over het algemeen niet verknocht aan de auto maar maken vervoerkeuzes op basis van beschikbare alternatieven. Voor een aanzienlijk deel van de vervoersrelaties komt dan de auto er het aantrekkelijkst uit.

Thomas Dijker, Voorschoten, verkeerskundige

Dagelijkse file

Ik – jong, blank, man, hbo en ook nog hetero – vraag me af of ik echt onderdeel ben van een groepering verantwoordelijk voor vrijwel al het kwaad op de wereld. Zo voelt de dagelijkse file naar het werk niet.

Sven Schutte, Rotterdam