Direct naar artikelinhoud
Opiniewater van restaurantkwaliteit

‘Beste Teun, ik sta wel degelijk achter het watermerk waar ik mijn gezicht aan verbonden heb’

Chef-kok Freek van Noortwijk reageert in een open brief op de column van Teun van de Keuken.

Beste Teun, Freek van Noortwijk zelf hier. Je weet wel, die chef van Katja waar jij zo moedeloos van wordt.

Normaal gesproken zou ik niet reageren op een column als deze, maar omdat het een oude koe betreft en je het nogal persoonlijk maakt, acht ik het toch van belang een en ander te verduidelijken.

Om te beginnen ben ik met je eens dat de slogan ‘water van restaurantkwaliteit’ niet de juiste was. (We moeten allemaal weleens terugkomen op een belofte. Zo herinner ik me dat jij de leus ‘100% slaafvrij’ op jouw chocoladerepen ook hebt herzien). Wat er bedoeld werd met ‘water van restaurantkwaliteit’ is dat Chaudfontaine een watermerk is van de hoogste kwaliteit – al jaren op rij wint het de Superior Taste Award – en dat we het daarom graag in onze restaurants serveren. Nadat een aantal mensen hun ongenoegen of onbegrip over deze slogan geuit heeft, hebben we besloten deze aan te passen. Dit laatste is vanaf het einde van deze zomer het geval. Je geeft aan diepgravend onderzoek te hebben gedaan; blijkbaar ben je dit – voor jouw column vrij relevante – feit niet tegen gekomen.

Verschil kraanwater en mineraalwater

Dat er wel degelijk een verschil is tussen kraanwater en natuurlijk mineraalwater staat buiten kijf. Zo heeft het te maken met de hoeveelheid kalk, mineralen, de pH-waarde, etc., maar dat is voor de meeste mensen niet zo interessant. Velen zullen het verschil niet eens proeven.

Belangrijker is dat wij als restaurateur in het hogere segment in de behoeften van onze gasten voorzien. Eén voorbeeld hiervan is het schenken van gebotteld water. Feit is nu eenmaal dat veel mensen liever dit gekoelde en/of koolzuurhoudend water drinken dan een karaf kraanwater. Wij vragen daar op onze beurt een marktconforme prijs voor omdat de huur, het personeel en andere kosten ook betaald moeten worden en we ondernemers zijn.

Daarnaast serveren wij inderdaad gewoon kraanwater voor wie dat wil. Dit heeft niks te maken met het feit dat ik dit inferieur zou vinden, we hebben in Nederland een geweldige kwaliteit kraanwater en dat drink ik zelf – naast Chaudfontaine – natuurlijk ook geregeld. Mensen die hier de voorkeur aan geven, krijgen dat omdat dit bij onze service hoort. We zijn dit in Nederland namelijk niet eens wettelijk verplicht. Ik vind een fles huiswijn ook minder lekker dan een mooie ‘Super Tuscan’, maar dit betekent niet dat we geen betaalbare alternatieven aanbieden, zo is er voor ieder wat wils...

Koffie (met kraanwater)?

Verder denk ik dat jouw teleurstelling in mij onterecht is. Ik ben me namelijk zeer bewust van de maatschappelijke impact van mijn werk. Net zoals mijn gewaardeerde collega en goede vriend Joris Bijdendijk werken wij zoveel mogelijk met producten uit de Lage Landen. Zo werken we uitsluitend met Hollands melkrund, serveren we vrijwel alleen Noordzeevis en schenken we een watermerk waarvan de bron in België – in plaats van in bijvoorbeeld Italië – te vinden is, zoals bij nogal wat andere restaurants het geval is. Bovendien verkopen we enkel glazen flessen die volledig gerecycled worden. Dus dank voor je ‘gouden tip’, maar ik sta wel degelijk geheel achter het watermerk waar ik mijn gezicht aan verbonden heb.

Afsluitend wil ik je oprecht nog iets vragen. De minachting waarmee jij mij introduceert en het betuttelende ‘gratis advies’ waarmee je afsluit, komen op mij over alsof er iets persoonlijks achter schuilt. Ik ben altijd fan geweest van jouw programma’s. En van je chocolade. Dat ben ik overigens nog steeds. Misschien kunnen we een keer een kop koffie drinken om de lucht de klaren. Met een glaasje kraanwater ernaast...

Freek van Noortwijk is chef-kok van vier restaurants in Amsterdam.