Direct naar artikelinhoud
NieuwsAutorijden

Autobranche pleit opnieuw voor kilometerheffing

Automobilisten moeten een prijs per kilometer gaan betalen op basis van de CO2-uitstoot van hun auto, bepleit de belangenorganisatie van de autobranche. De kans dat dit kabinet het voorstel van de RAI Vereniging overneemt, is echter klein. 

File op de A13 bij Delft.Beeld Katja Poelwijk

De klimaatdoelen van het kabinet kunnen alleen worden gehaald als voor het wegverkeer een vorm van kilometerbeprijzing wordt ingevoerd. Een kilometerprijs op basis van de CO2-uitstoot van de auto is de eerlijkste manier. Mensen laten betalen naar gebruik vergt dat het autobelastingenstelsel wordt omgegooid, maar kost de schatkist het minst. Dat stelt de belangenclub voor autofabrikanten in het donderdag uitgebrachte rapport Eerlijk Betalen voor Mobiliteit. RAI Vereniging heeft adviesbureau Revnext laten uitzoeken wat de elektrificatie van personenauto’s voor gevolgen heeft voor de schatkist en welk fiscaal beleid het meest effectief is om klimaatdoelstellingen te bereiken.

Het is niet voor het eerst dat de RAI Vereniging pleit voor invoering van een vorm van rekeningrijden die volgens de brancheorganisatie ook bijdraagt aan vermindering van de files. Voor het kabinet is invoering van rekeningrijden onbespreekbaar. Wel wordt er – op zijn vroegst in 2023 – een vorm van kilometerbeprijzing voor het vrachtverkeer ingevoerd, zo staat in het regeerakkoord.

Elektrisch rijden

Volgens adviesbureau Revnext leidt het bestaande fiscale stimuleringsbeleid voor elektrische auto’s er niet toe dat de klimaatdoelstelling voor 2030 (zo’n vier megaton minder CO2-uitstoot) wordt gehaald. Alleen met een ingrijpende aanpak van het autobelastingenstelsel – waarbij niet het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast – is dat doel haalbaar.

Als het kabinet dat stelsel niet wijzigt en doorgaat met de huidige subsidies voor elektrische auto's, dan leidt dat tot 2030 tot een verlies voor de schatkist van zo’n 10,7 miljard euro aan belastingen (motorrijtuigenbelasting, MRB, en de belasting voor aanschaf, BPM), nog los van de derving van accijns op brandstof. Invoering van een kilometerprijs met variabele heffing kost de schatkist 2,8 miljard euro, zo staat in het rapport.

Volgens voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging, die in het verleden al vaker kilometerbeprijzing bepleitte, kan het kabinet niet om invoering van een vorm van rekeningrijden heen. ‘Betalen naar gebruik is eerlijker en levert een veel groter maatschappelijk voordeel op.’ Wie dat niet erkent ‘staat met zijn rug naar de toekomst’, vindt Van Eijck.

De RAI Vereniging zegt dat niet alleen klimaatdoelstellingen nopen tot herziening van het autobelastingstelsel. Gedragsverandering van autobezitters is nodig om de doorstroming op de wegen te bevorderen, en dat wordt alleen bereikt met een vorm van betalen naar gebruik, aldus de brancheorganisatie. Een variabele kilometerprijs naar CO2-uitstoot leidt in 2030 tot 11 procent minder verkeer en daarmee minder files.