Direct naar artikelinhoud
Nieuwspostzegels worden duurder

Postzegelprijzen gaan verder omhoog: van 0,83 naar 0,87 euro

De postzegelprijzen stijgen opnieuw. Dat is nodig omdat de post betaalbaar moet blijven, zegt Resi Becker, directeur Mail Nederland van PostNL. Vanaf januari 2019 kost een gewone zegel 0,87 euro. Dat is een stijging van 4,8 procent ten opzichte van het huidige basistarief van 0,83 euro. Ook een aangetekende brief versturen wordt duurder: 8,45 euro. Dat is 5 cent meer dan nu. Het tarief voor binnenlandse pakketjes blijft 6,95 euro.

De prijsstijging had nog hoger kunnen uitvallen. Van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) had PostNL een prijsstijging van 14,2 procent mogen doorvoeren. In de laatste tien jaar is de prijs van postzegels haast verdubbeld: in 2008 kostte een postzegel nog 44 cent. Volgens Becker is het gematigd verhogen van de postzegelprijs nodig om de post voor iedereen in Nederland betaalbaar, bereikbaar en betrouwbaar te houden. Het steeds lagere postvolume wordt hiermee samen met andere kostenbesparingen opgevangen.

Ondanks de dalende postmarkt – jaarlijks krimpt die met bijna 10 procent – steeg de omzet van PostNL in het derde kwartaal naar 638 miljoen euro. Dat is 8 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat mensen online spullen bestellen, speelt daarbij een grote rol. Daar haalt PostNL inmiddels 49 procent van zijn omzet uit. Het aantal verstuurde pakketten steeg dan ook met 20 procent ten opzichte van een jaar eerder. De winst groeide ook door een kostenbesparing van, dit jaar, 34 miljoen. 

‘Logisch gevolg’

De intensieve aandacht van PostNL voor internetcommercie en pakketpost is een logisch gevolg van de krimpende postmarkt, zegt beursanalist Corné van Zeijl. ‘PostNL heeft veel vaste kosten. De busjes met post moeten rijden, ongeacht of er één brief in zit of honderd brieven. Met die wetenschap is het logisch om naar alternatieve verdienmodellen te kijken, zoals het bezorgen van pakketten.’ Dat is een moeilijke markt, volgens de beursanalist. ‘Er is veel concurrentie in de pakketmarkt en bovendien zijn de marges veel lager; er wordt niet veel winst gemaakt per bezorgd pakje.’

Eerder voorspelde het bedrijf in 2018 tussen de 160 en 190 euro winst te halen. Dat lijkt te gaan lukken, zegt Herna Verhagen, ceo van PostNL. Zij onderstreepte dat er drie nieuwe pakketsorteercentra geopend zijn vlak voor het piekseizoen. In Amsterdam opent PostNL een nieuwe, het tweeëntwintigste pakketsorteercentrum in Nederland. Daar kunnen dagelijks tussen de 70 duizend en 110 duizend pakketten worden verwerkt. Er komen vierhonderd mensen te werken. Van Zeijl: ‘Er is geen andere keus dan investeren in pakketten en internetcommercie. De winstmarges zijn kleiner, maar er moet een manier worden gevonden om überhaupt winst te kunnen blijven maken, anders kunnen de deuren dicht.’