Direct naar artikelinhoud
Film- en tv-tipsDinsdag 4 december

De Volkskrant film- en tv-selectie voor dinsdag 4 december

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u dinsdag zien.

Avatar (James Cameron, 2009).

Annie M.G. Schmidt
NPO 2, 20.25 uur

In aflevering 2 is Jonathan van Duijn (de kleinzoon van Annie M.G. Schmidt) in Amsterdam. Daar beleefde zijn oma grote successen met haar versjes, verhalen en liedjes. Ook ontmoette ze er haar grote liefde Dick van Duijn.

Waar is de Mol?
SBS 6, 20.30 uur

Laatste aflevering van dit seizoen. Johnny de Mol reist met Georgina Verbaan naar Indonesië. Zij neemt ‘de twee belangrijkste mannen uit haar leven’ mee: haar beste vriend, acteur Patrick Martens en haar vader, die in Indonesië is geboren.

Georgina Verbaan.Beeld ANP

Brandpunt+
NPO 2, 21.00 uur

Brandpunt+ duikt in de wereld van de biohackers: zij houden zich niet aan de regels van de reguliere wetenschap en doen controversiële onderzoeken en experimenten. Soms gebruiken ze daarbij hun eigen lichaam. Wat bereiken zij zo?

De monitor
NPO 2, 21.25 uur

Teun van de Keuken spreekt ouders die hun kinderen met een ernstige beperking niet durven achter te laten in het ziekenhuis. De kinderen kunnen zich moeilijk uitdrukken. Volgens kinderartsen kunnen ziekenhuizen de zorg prima aan.

Onderstromen
NPO 2, 22.55 uur

Op de Tweede Maasvlakte denkt ­filosoof Ad Verbrugge na over de menselijke maat: in het havengebied heeft de automatisering het gewonnen van levende wezens. Een jonge boer bedacht daarom drijvende ­weilanden voor zijn koeien.

Stacey Dooley
BBC 1, 00.45 uur

Stacey Dooley bezoekt een Amerikaans heropvoedingskamp voor jonge vrouwen. Het haar van de meisjes wordt afgeschoren en iedere ochtend om half 6 beginnen de push-ups; wie slaagt, hoeft niet meer naar een reguliere gevangenis.

Avatar (James Cameron, 2009)
Veronica, 20.30-23.55 uur

Een van de spraakmakendste films van de afgelopen jaren vertelt een klassiek verhaal. Al speelt Avatar zich af op een andere planeet, je weet direct waarop het zal uitdraaien wanneer militair Jake Sully tijdens een verkenningsmissie van zijn imperialistische leger in handen valt van Na’vi-inboorlingen. Misschien komt het doordat die blauwe reuzenmensen op Indianen lijken dat Avatar meteen aan Dances With Wolves of Pocahontas herinnert; associaties die sterker worden als Sully zich bij de stam aansluit en verliefd wordt op koningsdochter Neytiri.

Althans, dat doet hij in geest. De tot aan zijn middel verlamde Sully is virtueel verbonden met een door mensen gekweekt Na’vi-lichaam, dat hij op afstand door de jungle stuurt. Zodoende geeft regisseur James Cameron (Titanic) verdieping aan zijn uitgebreide gebruik van de performance capture-techniek, waarmee de fysieke vertolking van een acteur tot in de kleinste details in animatie wordt omgezet. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en heeft de bioscoopbezoeker de nodige andere performance capture- en 3D-technieken voor de kiezen gekregen, maar veel van die films falen waar Avatar slaagt. De nagenoeg volmaakte, levensechte animaties voegen echt iets toe aan dit spirituele sprookje, vol vreemde beesten, fluorescerende planten en heilige boomzaadjes, dat zich duidelijk niet schaamt om de grens tussen goed en kwaad ferm te trekken. Geen voer voor cynici of liefhebbers van grijstinten.

De vervolgen op Avatar zijn na voortdurend uitstel inmiddels in de (lange) postproductiefase beland: deel twee en drie verschijnen respectievelijk eind 2020 en 2021 in de bios, vier en vijf worden momenteel gedraaid.

Point Break (Kathryn Bigelow, 1991)
RTL 7, 20.30-23.00 uur

Puntgave genrefilm van de vrouw die pas een decennium later zou doorbreken Irakoorlogsfilm The Hurt Locker, waarvoor ze een Oscar kreeg. De surffilm Point Break bevat een ware staalkaart van genre-ingrediënten: knokpartijen, achtervolgingen, schietpartijen, een spectaculaire vrije val en, boven alles, indrukwekkende surfopnamen. Die vormen het hart van de film. Van het verhaal moet Point Break het niet echt hebben, al is het uitgangspunt niet onaardig. In Los Angeles zijn in drie jaar 27 bankovervallen gepleegd, door vier mannen met maskers van Amerikaanse presidenten die zich The Ex-Presidents noemen. De politie en de FBI tasten in het duister. Groentje Keanu Reeves moet met de ervaren maar onaangepaste ouwe rot Gary Busey de zaak maar weer eens oppakken. Volgens hun theorie zijn de overvallers surfers. Dat Bigelow precies weet waar de kracht van de film ligt, zie je al bij de eerste surfopnamen: pas wanneer de reusachtige golven gaan rollen, beginnen de bassen te dreunen. En veert de kijker overeind.

Paddington (Paul King, 2014)
Net 5, 20.30-22.15 uur

De makers van Paddington hebben de sfeer van de beroemde boeken van de afgelopen zomer overleden Michael Bond knap bewaakt, terwijl het verhaal van de naar Londen geëmigreerde beer flink werd gemoderniseerd. Bond (in de film kort te zien als ‘vriendelijke heer’), schreef zijn uiterst Britse verhalen vanaf 1958. De film speelt zich af in het heden. Het tijdverschil biedt ruimte voor vriendelijke maatschappijkritiek, gelukkig zonder valse nostalgie. Dankzij de goedmoedige toon, de vele taalgrapjes en visuele vondsten, het fijne acteerwerk en de zorgvuldige aankleding is Paddington een van de beste en sympathiekste familiefilms van de laatste jaren. Het vervolg, dat vorig jaar in de bioscopen draaide was al even leuk.