Direct naar artikelinhoud
TipsFilm en televisie

De Volkskrant film- en tv-tips voor dinsdag 29 januari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van dinsdag 29 januari

Matthew McConaughey in Interstellar (2014).

Facebook en ik

Canvas, 19.10 uur

Docureeks van journalist Tim Verheyden over Facebook. In deze aflevering onderzoekt hij waarom het platform zo verslavend werkt. Verheyden praat met een interfacedesigner, die zich nu grote vragen stelt bij wat hij ooit ontworpen heeft.

Die Tricks der Lebensmittelindustrie 

ZDF, 20.15 uur

De Duitse versie van de Keuringsdienst van Waarde duikt in de wereld van gehakt, gebakken vis en pudding. De voedselindustrie heeft van deze producten allerlei smaken in de aanbieding, maar vaak is de samenstelling anders dan je verwacht.

Hij is een zij

NPO 3, 20.25 uur

Jan Kooijman volgt jonge transgenders tijdens hun transitie. Ivo (11) gaat zijn nieuwe middelbare schoolklas vertellen dat hij geboren is als meisje. Hij is bang voor de reacties. Ruben (20) is net bevallen van zoon Ties.

Hier zijn de Van Rossems!

NPO 2, 20.25 uur

Maarten, Sis en Vincent van Rossem nemen een kijkje in Zwolle. Ze zijn enthousiast over de Sassenpoort, uit 1406. Het veelbesproken glazen kunstwerk dat aartsengel Michaël verbeeldt, kan op minder waardering rekenen.

Interstellar (Christopher Nolan, 2014) 

Veronica, 20.30-00.05 uur.

De sluis naar een nieuwe dimensie in Stanley Kubricks sciencefictionmeesterwerk 2001: A Space Odyssey gold ook jaren na de première in 1968 nog als de nieuwe standaard voor special effects. Die zogeheten ‘stargate-sequentie’ resulteerde in de enige Oscar op persoonlijke titel voor de Amerikaanse filmmaker (voor beste visuele effecten). Jaren nadien zouden special-effectsmaker Douglas Trumbull en Kubrick nog ruziën over de vraag wie zich de geestelijk vader mocht noemen van die baanbrekende verbeelding van wat natuurkundigen wel omschrijven als een wormgat. Eind 2014 werd Kubricks klassieker geregeld aangehaald  om Christopher Nolans ruimte-opera Interstellar te duiden, ook een film rondom een poort naar een andere dimensie.

Interstellar zou oorspronkelijk geregisseerd worden door Steven Spielberg, naar een script van Jonathan Nolan. Nadat Spielberg was afgehaakt, nam broer Christopher het over.

Interstellar, het hoogtepunt in Nolans oeuvre tot nu toe, (MementoThe Dark KnightInceptionDunkirk), speelt zich af in de nabije toekomst. Zandstormen teisteren de ooit vruchtbare landbouwgronden van Amerika, hongersnood heeft de bevolking gedecimeerd. Er is slechts één oplossing: de ruimte in, op zoek naar een nieuwe planeet waar de mens kan aarden. Matthew McConaughey speelt een van de astronauten die deze queeste ondernemen. Een vorm van zelfopoffering: de reis zal vele jaren duren, maar de hoop is de mensheid te redden. Het is slechts een van de thema’s die Nolan in Interstellar onderzoekt. Over tijd, een stokpaardje van Nolan, gaat het ook. En het oogt schitterend, bovendien. Van het ruimteschip dat in stilte op Saturnus afkoerst tot de jacht op een drone, dwars door wuivende maisvelden: alles is door Hoyte van Hoytema oogstrelend gefilmd.

Mother! (Darren Aronofsky, 2016) 

Film 1 Action, 20.30-22.30 uur

In Mother!, zijn uitzinnigste, onvoorspelbaarste, akeligste en ook grappigste film tot nu toe, strooit schrijver en regisseur Aronofsky (The Wrestler, Black Swan) met hartmotieven. De hoofdpersoon (Jennifer Lawrence) lijkt zelf hartproblemen te hebben, terwijl in de spouwen van haar onwerkelijke landhuis een vlezig weefsel bonst. De echtgenoot (Javier Bardem), een gevierd dichter met writer’s block, bewaart in zijn werkkamer een hartvormig kristal, dat de kern van het mysterie van Mother! lijkt te vormen. Wat dat mysterie dan ook moge zijn. Mother!, op het filmfestival van Venetië zowel op lof als boegeroep onthaald, nodigt uit tot navertellen, maar tegelijkertijd schieten woorden tekort. ‘Iedereen ziet er iets anders in’, zegt de dichter over zijn werk, en Mother! zal het vergelijkbaar vergaan. Aronofsky smeedt burgerrellen, heiligenverering, massahysterie, kannibalisme, bloed op de vloer, ontsporende marketingstunts en een doorzakkend aanrecht tot één explosief geheel. Mogelijk voel je je als kijker genaaid, maar Mother! is een grenzeloze film.

All is Lost (J.C. Chandor, 2013)  

SBS 9, 20.30-22.30 uur

Honderd minuten lang handelt, improviseert en strijdt Robert Redford vrijwel tekstloos, zonder scenariogrepen of verdere flashbacks, terwijl hij probeert te overleven nadat zijn solozeiltocht op de Indische Oceaan finaal in de soep is gelopen. Het bijzondere aan Redford is dat die nauwelijks lijkt te acteren: hij doet gewoon wat hij moet doen, vergroot de emoties nooit uit. Zo is het aan de kijker om gevoelens te projecteren op dat gelooide gelaat, waarin de ogen soms diep weggestopt zitten, om dan weer even te fonkelen. Eén grandioze, langgerekte uitroep – ‘fuuuuuck!’  – zegt alles wat er te zeggen valt. Wat All Is Lost onderscheidt van meer spectaculaire zeeavonturenfilms is de cadans; regisseur Chandor (Margin Call, A Most Violent Year) dient de pech zo gestaag en onbewogen op, dat zijn film behalve tragisch soms ook onverwacht komisch is.

Hanne danst

Canvas, 21.20 uur

De Vlaamse nieuwslezeres Hanne Decoutere wil meedansen met een gerenommeerd ensemble. Na maanden trainen heeft ze de eerste test doorstaan. Maar dan volgt tegenslag: ze raakt geblesseerd aan haar knie en moet geopereerd worden.

Nachtdieren

NPO 3, 21.40 uur

In Nachtdieren gaat Ryanne van Dorst op zoek naar mensen die opleven zodra het nacht wordt. Dit keer is ze getuige van een plons bij volle maan en als ze het kerkhof in Putten bezoekt, treft ze daar Niels en Gerrit aan, die dassen spotten.

Nu te zien!

NPO 2, 21.45 uur

Museumdirecteuren reizen door Nederland en wijzen op mooie tentoonstellingen. Ralph Keuning, directeur van De Fundatie, toont het werk van multitalent Armando. In Voorlinden is een ode aan de pas overleden kunstenaar te zien.