Direct naar artikelinhoud
Nieuwsfiles

Weer, wind en met z’n allen tegelijk naar het strand: afgelopen jaar stonden we 20 procent meer in de file

De files in Nederland zijn het afgelopen jaar met 20 procent toegenomen, meldt de ANWB op basis van metingen van het totale wegennet in 2018. Dat is een flinke stijging, zeker ten opzichte van 2017 waarin de filezwaarte nauwelijks steeg.

File.Beeld ANP

Vooral rond Den Haag en Rotterdam ondervonden weggebruikers hinder van files. De wegen werden ook drukker in de provincies Gelderland, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg. De filezwaarte groeide niet overal: in Noord-Holland en Utrecht bleef deze vrijwel gelijk en in het noorden van Nederland was er volgens de ANWB juist veel minder verkeershinder dan in 2017.

Weersomstandigheden speelden een grote rol bij de zwaarste filedagen. Op 18 januari stond het verkeer op veel wegen vast door de grote storm die toen woedde. Tijdens de zomer was er extra oponthoud op de wegen door bermbranden en recreatieverkeer. Op 1 november werd door een combinatie van regen en een groot aantal ongelukken in de avond een recordspits gehaald van 1.135 kilometer.

De grootste knelpunten waar automobilisten dit jaar voor moesten oppassen, waren de ochtendspits op de A4 van Den Haag richting Amsterdam en de avondspits op de A27 van Utrecht naar Breda.

In juni van dit jaar signaleerde de ANWB al dat de filezwaarte in het eerste kwartaal van 2018 met 25 procent was toegenomen. De ANWB vond toen dat er ‘structureel veel meer geïnvesteerd moet worden in onze infrastructuur’. Ook zouden spitsstroken aan de linkerkant van de weg normale rijstroken moeten worden volgens de bond. 

Eerder deze maand kondigde verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen een aantal kortetermijnmaatregelen aan, onder andere het ombouwen van eenderde van de bestaande spitsstroken naar volwaardige rijbanen. 

Minder rode kruizen bij drukte op de weg: minister offert spitsstrook in strijd tegen files

Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen schiet de gekwelde automobilist te hulp en bindt de strijd aan met het filemonster. Daartoe offert ze een deel van de spitsstroken, die lonkende strook zwart asfalt die buiten de piektijden vaak nutteloos leeg ligt te zijn.

Wegen en treinen worden almaar voller, moet er nóg meer asfalt en spoor bij? ‘Heel veel files hebben niets met capaciteitsdruk te maken’

Mede door de bloeiende economie wordt het almaar voller op de wegen, tot op de fietspaden aan toe. Nog meer snelweg en spoor aanleggen is niet effectief om de mobiliteitsproblemen in Nederland op te lossen.