Direct naar artikelinhoud
Film- en tv-tipsVrijdag 2 november

De Volkskrant film- en tv-tips voor vrijdag 2 november

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vrijdag zien.

Patricia Arquette en Balthazar Getty in Lost Highway (David Lynch, 1997).

Voor wie steek jij een kaarsje op?
NPO 2, 19.20 uur

Op Allerzielen staan presentatoren Anita Witzier en Joris Linssen stil bij bekende en onbekende Nederlanders die het afgelopen jaar zijn overleden. Ze spreken onder andere met de weduwen van de drie mannen die vorig jaar december niet terugkeerden na een dagje vissen op de Oosterschelde.

The Voice of Holland
RTL 4, 20.30 uur

Start van een nieuw seizoen met een nieuw jurylid: rapper Lil’ Kleine komt, nadat singer-songwriter Sanne Hans is gegaan. Met z’n 24 jaar is Lil’ Kleine de jongste coach tot nu toe. Naast hem zitten Ali B, Anouk en Waylon in de rode stoelen, op zoek naar nieuw zangtalent.

Rapper Lil’ Kleine.Beeld ANP Kippa

De kijk van Koolhoven
NPO 3, 21.20 uur

Terneergeslagen detectives, corrupte agenten en femme fatales: filmconnaisseur Martin Koolhoven bespreekt deze aflevering alles wat eigen is aan de film noir. Met fragmenten uit onder andere Touch of Evil (1958) van Orson Welles en moderne klassiekers Lost Highway (1997) en Drive (2011).

Voor de rechter
RTL 5, 21.30 uur

Een nieuw seizoen met nieuwe zaken uit de Nederlandse rechtszalen. Een man moet voorkomen omdat hij de nieuwe vriend van zijn ex-vriendin zou hebben bedreigd. Een ander wordt verdacht van het via zijn Chinese schoonouders importeren van illegale vruchtbaarheidspillen.

Lucky Luke - Unser liebster einsamer Cowboy
ARTE, 22.50 uur

Het verhaal van de Belgische stripfiguur Lucky Luke. Geestesvader Maurice De Bevere (Morris) liet zich in de jaren veertig inspireren door de Amerikaanse westerns en samen met schrijver René Goscinny veranderde hij de klassieke brutale cowboy in een subtiele held voor jong en oud.

The Graham Norton Show
BBC 1, 23.35 uur

Graham Norton ontvangt actrice Claire Foy, bekend als koningin Elizabeth uit tv-serie The Crown en nu te zien als Lisbeth Salander in boekverfilming The Girl in the Spider’s Web. Komiek David Walliams (Little Britain) komt vertellen over zijn nieuwe prentenboek. Muziek is er van Mumford & Sons.

Lost Highway (David Lynch, 1997)
NPO 3, 22.10-00.25 uur

‘Dick Laurent is dood.’ In de onlangs verschenen biografie van David Lynch valt te lezen hoe op een dag bij Lynch thuis werd aangebeld, waarna hij via de intercom deze omineuze boodschap te horen kreeg. Toen hij uit het raam keek zag hij niemand; hij had geen idee wie deze dode Dick Laurent was en zou er ook nooit achter komen. Klinkt als een scène uit een van Lynch’ films, en dat werd het ook: aan het begin van Lost Highway wordt Dick Laurents dood op exact dezelfde manier meegedeeld aan jazzsaxofonist Fred Madison (een steeds meer getormenteerde Bill Pullman). Die maakt vervolgens met zijn al dan niet overspelige vrouw Renee (Patricia Arquette) nog veel vreemdere dingen: nare videobanden op de stoep, maar ook een bijzonder enge, wenkbrauwloze vent (Robert Blake) die Fred aanspreekt op een feestje, en zegt op hetzelfde moment bij hem thuis te zijn. 

Het zijn nachtmerrieachtige toestanden die je nauwelijks voorbereiden op de psychedelische scène waarin Fred in de jonge automonteur Pete (Balthazar Getty) verandert en de toch al onbegrijpelijke plot een totaal andere kant opgaat. Of lijkt te gaan, want die wenkbrauwloze man, Dick Laurent én Renee’s platinablonde dubbelganger kunnen elk moment om de hoek komen, in Lynch’ onheilszwangere wereld van verloren snelwegen, femmes fatales en bloedrode gordijnen. 

Lynch schreef het scenario van Lost Highway samen met auteur Barry Gifford, wiens boek Night People (1992) enkele zinnen bevat die Lynch’ inspiratie deden opvlammen: ‘We’re just a couple of Apaches riding wild on the lost highway’, bijvoorbeeld. Verder herinnert de film op koortsige wijze aan de klassieke film noir: van de nachtclubmuzikant die het spoor bijster raakt uit Edgar G. Ulmers Detour (1945) tot het in vlammen opgaande paalhuis uit Kiss Me Deadly (Robert Aldrich, 1955). Alsof fragmenten van die films opduiken in het van tijd en ruimte losgezongen brein van een psychoot. Lost Highway is geen gekke keuze als aanvulling op De kijk van Koolhoven, dat vrijdagavond geheel is gewijd aan film noir.

The Exorcist (William Friedkin, 1973)
Eén, 23.30-01.25 uur

Verhalen over brakende en flauwgevallen bioscoopbezoekers droegen alleen maar bij aan de groeiende cultstatus van deze horrorklassieker, die nog weinig aan kracht heeft ingeboet. De methoden van regisseur Friedkin om het beste uit zijn acteurs te krijgen, zijn berucht; het resultaat is indrukwekkend. Actrice Linda Blair zou nooit meer loskomen van haar rol als door de duivel bezeten meisje dat zomaar verandert in een vuilspuitend monster (‘Your mother sucks cocks in hell’) met een hoofd dat 360 graden op haar romp draait.