Direct naar artikelinhoud
OpinieLuchthaven Lelystad

Vluchtenquota zal de inwoners van Oost-Nederland worst wezen, de ‘teringherrie’ door het laagvliegen is het probleem

Het besluit van minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat om nieuwe vluchten vanaf Lelystad toe te staan, staat haaks op het sentiment in de Tweede Kamer. Bovendien is de echte strijd, tegen het laagvliegen over Oost-Nederland, nog niet gestreden, betoogt voorzitter van Stichting Red de Veluwe Robert Tieskens.

Luchtfoto van luchthaven Lelystad.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Toch autonome groei op Lelystad, dat is de boodschap van minister Cora van Nieuwenhuizen in haar brief aan de Tweede Kamer over haar voorstel voor een nieuwe Verkeersverdelingsregeling Schiphol – Lelystad (VVR). Tegelijkertijd met de brief werd donderdag ook de internetconsultatie gestart over deze nieuwe VVR. De consultatie staat open tot en met 2 februari.

Het voorstel van de minister komt niet onverwacht. In een eerdere ontwerp-VVR ging zij nog ervan uit dat Lelystad uitsluitend ‘overloopverkeer’ van Schiphol zou overnemen. Dat is echter verboden door de Europese Commissie. Van Nieuwenhuizen moest dus met nieuwe plannen komen, resulterend in het plan dat donderdag openbaar is gemaakt. De minister streeft nu naar een VVR die ‘capaciteit prioritair beschikbaar’ stelt voor verkeer van Schiphol.

In het kort komt het voorstel erop neer dat de capaciteit van Lelystad straks slechts ten dele wordt opgevuld met vluchten die zijn overgeplaatst van Schiphol. De resterende capaciteit wordt opgevuld met nieuwe, autonome vluchten, die Lelystad zelf mag aantrekken.

Houdt Kamer rug recht?

Welke getallen de minister in het hoofd heeft is onbekend. Maar een zelfverzonnen getal-voorbeeld helpt wellicht de problematiek inzichtelijk te maken. Zo kan het straks zijn dat van de in totaal 45 duizend vliegbewegingen die zijn gepland voor Lelystad, er 42 duizend of 30 duizend afkomstig zijn van Schiphol. In dat rekenvoorbeeld komen er respectievelijk drieduizend en 15 duizend vliegbewegingen bij, die Lelystad zelf genereert.

Het plan moet nog worden voorgelegd aan Europa, en naar verwachting zal de discussie vooral gaan over de vraag waar de grens moet worden gelegd. Zijn die drieduizend vluchten voldoende in de ogen van de Europese Commissie of eist ze 15 duizend (of nog meer) autonome vluchten?

Wat verder opvalt aan dit plan is dat het haaks staat op de mening van de Kamer. De Kamer heeft eind vorig jaar nog nadrukkelijk aangegeven dat zij een autonome groei van nul vluchten eist. Het is dus interessant wat de Kamer nu zal doen. Houdt zij de rug recht en volhardt zij in haar standpunt dat autonome groei op Lelystad is uitgesloten, of komt ze in beweging en accepteert ze de drieduizend of 15 duizend autonome vluchten?

Ook verbod geen oplossing

Echter, die discussie zal de inwoners van Oost-Nederland voor nu worst zijn. Zij maken zich vooral zorgen over het laagvliegen. En dat probleem staat los van de VVR. Of de vliegtuigen nu op Schiphol thuis horen of niet, voor het laagvliegen over de Veluwe en over de rest van Oost-Nederland maakt dat niet uit. Wij willen de teringherrie gewoon niet boven ons hoofd!

Toch is die discussie in de Kamer wel heel belangrijk. Want wat als de minister, met de hete adem van de Kamer in haar nek, het in Europa voor elkaar krijgt dat Lelystad open mag met een te verwaarlozen autonome groei van slechts duizend vliegbewegingen of zelfs nog minder? Is de Kamer dan zó blij met het binnengehaalde resultaat dat zij het dossier-Lelystad onmiddellijk zal sluiten? Dat moet je toch niet hopen. Want een verbod op autonome groei is natuurlijk helemaal geen oplossing voor de problemen waarom de discussie is begonnen: laagvliegen over de Veluwe en over de rest van Nederland. Dat moet nog steeds worden opgelost. De strijd is nog niet gestreden: red de Veluwe.

Robert Tieskens is voorzitter van Stichting ReddeVeluwe.

Lees ook: Voorstanders Lelystad Airport roepen Rutte op tot actie tegen ‘verhalenvertellers’

Een open brief in NRC Handelsblad heeft de tegenstellingen blootgelegd tussen voor- en tegenstanders van de openstelling van Lelystad Airport. De voorstanders publiceerden de paginagrote brief, gericht aan premier Mark Rutte, waarin ze stellen dat tegenstanders geluid- en andere milieuhinder schromelijk overdrijven.