Direct naar artikelinhoud
De OndernemingAvonturia De Vogelkelder

Avonturia De Vogelkelder is méér dan een dierenwinkel

Avonturia De Vogelkelder in Den Haag is de grootste dierenspeciaalzaak van de Benelux. ‘Beleving’ was in het familiebedrijf al een begrip toen marketeers het nog moesten bedenken.

Donald (links) en Jimmy Huybers van Avonturia De Vogelkelder in Den Haag.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Uiteraard verkoopt de grootste dierenspeciaalzaak van de Benelux kattengrit en krabpalen, halsbanden en hondenkluiven, parkieten en sluierstaarten, cavia’s en leguanen. In de winkel van 8.000 vierkante meter staan duizenden producten voor elk denkbaar huisdier. Alleen al de ‘hondenwereld’ – 800 vierkante meter inclusief Hondenwasstraat en Hondenpub – is zo groot als de gemiddelde dierenzaak.

Maar Avonturia De Vogelkelder in Den Haag is ook een populaire bestemming voor kinderfeestjes. Je kunt er een speurtocht maken door een rattenriool, een scheepswerf in Bombay, een druipsteengrot en een tempel. De stokstaartjes, vleermuizen, dwergflamingo’s, woestijnvosjes, beverratten, uilen en witoorpenseelaapjes zijn niet te koop – de zaak heeft een dierentuinvergunning.

Het nieuwste project opent begin 2019: het Jan Huybersplein, vernoemd naar de in 2016 overleden grondlegger van het dierenimperium. Het wordt een stationsplein in Anton Pieck-stijl - denk aan nostalgische, scheve pandjes, zoals herberg De Gouwe Aap en een tandarts voor haaien en piranha’s. Op het station is een verstrooide professor gestrand met zijn verzameling ‘naturalia en exotica’. Het plein wordt het decor voor lezingen, mini-musicals, tijdelijke exposities en wat al niet meer.

Het jan Huybersplein, nog in aanbouw.Beeld Rymond Rutting / de Volkskrant

‘Oh ja, binnenkort opent de Haagse Pinguïnacademie, want educatie is ook een speerpunt’, zegt Jimmy Huybers (44). Samen met broer Donald (41) is hij eigenaar van Avonturia De Vogelkelder. ‘Ik probeer op vakantie wel eens uit te leggen wat we voor bedrijf hebben, maar ik kom er nooit helemaal uit. Het zijn feitelijk verschillende bedrijven onder één dak.’ De familiezaak, waarin ook Jimmy’s vrouw Tamara en zijn moeder Emely een belangrijke rol spelen, heeft ook een webshop, levert via een eigen distributiecentrum een gespecialiseerd assortiment aan andere dierenzaken, de groothandel en dierentuinen, en brengt onder eigen merknaam producten op de markt. Er is een dierenkliniek en op de eerste verdieping is brasserie Oehoe, die de sfeer ademt van een junglekamp. Retaildeskundigen hameren op de ‘belevenis’ of ‘experience’ om klanten te verleiden. Dat hoef je ze hier niet uit te leggen.

Mond-tot-mond-reclame

Het begon in 1976, toen Jan Huybers werd afgekeurd als bouwvakker. Hij kweekte vogels in zijn tuin en besloot van zijn hobby zijn beroep te maken. In de kelder begon hij een dierenwinkel, vandaar de ‘Vogelkelder’. ‘Die naam klonk weinig uitnodigend, maar het was al snel een begrip’, zegt zijn oudste zoon Jimmy Huybers. ‘Mijn vader sponsorde vogeltentoonstellingen en kreeg dankzij mond-tot-mond-reclame klandizie uit het hele land. Geregeld ontving hij vertegenwoordigers in de woonkamer, of gingen klanten bij ons thuis naar de wc. Mijn moeder was er op den duur wel klaar mee.’

Begin jaren tachtig verhuisde de winkel naar een pand van 360 vierkante meter - Jimmy was een jaar of 8. ‘De winkel was opeens vier keer zo groot. De eerste weddenschappen in de branche gingen rond: dat kan niet, wanneer gaan ze failliet?’ Maar het werd een succes. Het assortiment werd breder. En het eerste showelement deed zijn intrede: een vijvertje en een bruggetje. ‘We waren apetrots met zijn allen. Het kostte aardig wat vierkante meters aan verkoopruimte, maar we kregen het veel drukker. Klanten vonden het fantastisch.’

In 2000 volgde de tweede verhuizing, naar een pand van 1.000 vierkante meter. Er kwam wéér een vijver en een bruggetje; met piepschuim en beton werden eigenhandig rotspartijen gemaakt. ‘Die vijver besloeg wel een vijfde van de zaak. Het kon mijn vader niet groot genoeg zijn. Hij vroeg zich niet af wat het kostte, hij deed het gewoon. Later bouwde hij nog eigenhandig een tempel.’

Ook hier werd het woekeren met de ruimte. In garageboxen stond de voorraad voor levering aan andere groothandels. ‘Dat was niet efficiënt’, zegt Jimmy Huybers. ‘Toen we hoorden dat een tuincentrum zou worden verkocht, zijn we meteen gaan kijken. We liepen daar de zaak al in te vullen terwijl het tuincentrum nog niet eens officieel te koop was.’ De koop werd wel beklonken; sinds 2010 zit Avonturia De Vogelkelder op het bedrijventerrein Kerketuinen in Den Haag-Zuid. Eind 2014 werd nog een grote hal van de aanpalende brandweerkazerne gekocht onder het motto ‘het huis van je buurman komt maar één keer te koop’.

Dierenpark Emmen

In het voormalige tuincentrum moest nóg meer beleving komen. ‘Wat we nu voor ogen hadden, konden we niet meer eigenhandig doen. Mijn vader had al jaren warm contact met Kees van Dashorst.’ Van Dashorst adviseerde talloze attractieparken en dierentuinen, waaronder het toenmalige Dierenpark Emmen. ‘Kees is een icoon’, zegt Jimmy Huybers. ‘De dingen die hij bedenkt en maakt, zijn een droom. Het contact met Kees vormde al langer een rode draad binnen ons bedrijf, tot op de dag van vandaag.’

Zo ontstond het Avonturion, een attractie die in de Haagse regio populair is op kinderfeestjes. Binnenkort krijgt het een nieuwe formule, ‘Mappa Mundia’ – een verwijzing naar de eerste wereldkaarten toen de wereld nog zo plat als een pannenkoek was en ontdekkingsreizigers beweerden dat ze zeemeerminnen hadden gezien. ‘We zijn zelf de verhaallijn aan het verzinnen, met knipogen voor jong en oud.’

Logo van dierenspeciaalzaak Avonturia De Vogelkelder in Den HaagBeeld -

Intussen wordt er alweer vooruit gekeken. Er zijn plannen voor export naar Zuid-Korea en het Midden-Oosten. Het vereist nóg meer ruimte want waar laat je een container met 20 duizend speeltjes uit China? De winkel en het magazijn worden mogelijk uitgebreid met een extra verdieping. ‘Beleving, deskundigheid en efficiency staan centraal. Spelers op de online markt als Alibaba en Amazon komen eraan, Blokker staat te koop. Wij moeten ons ook wapenen.’

Dat gebeurt sinds twee jaar zonder pater familias en grondlegger Jan Huybers. ‘De man met de toekomstvisie is er niet meer, maar gelukkig hebben we heel veel gesprekken met elkaar gevoerd. We missen hem nog elke dag, en dat geldt voor het hele team’, zegt zij oudste zoon. ‘Hij was de gastheer voor de klanten en een vaderfiguur voor het personeel. Hij had altijd een luisterend oor voor iedereen. Hij was een vader, vriend en compagnon.’

Daarom werkt iedereen met zoveel liefde aan het Jan Huybersplein. ‘Die plek moet het karakter van mijn vader gaan uitstralen. Hij vertelde altijd zoveel mooie verhalen uit liefde voor de natuur en moeder aarde.’

Bedrijf
Avonturia De Vogelkelder
Waar
Den Haag
Sinds
1976
Aantal werknemers
73
Jaaromzet
Geheim