Direct naar artikelinhoud
top-10 slechtste slogans

2018 levert rijkdom aan tenenkrommend slechte reclameslogans: ‘Voor ieder reetje een Aarts W.C-tje’

2018 is een vruchtbaar jaar geweest voor de bedenkers van slechte slogans, blijkt uit de jaarlijkse top-10. ‘We doen wel vrouwen maar knippen ze niet’.

Verschoor groente- en fruithandel, één van de tien genomineerde slechtste slogans van 2018.

Wie dacht dat met slogans als ‘zit je hair cut’ in 2016 of ‘it’s de Cock that makes the man’ in 2013 het dieptepunt qua platvloerse reclamehumor wel zo’n beetje bereikt was, komt bedrogen uit. Wat betreft tenenkrommende slogans, reclame-uitingen die de onfortuinlijke lezer duim en wijsvinger met een diepe zucht rondom de neusbrug doen klemmen, roerden middenstanders met een krap marketingbudget zich ook in 2018 rijkelijk.

‘Ga niet zelf kutte, bel Ronald Schutte’, bedacht door stukadoorsbedrijf Schutte in Dordrecht, voert de genomineerden aan op sloganverkiezing.nl. De website, een hobbyproject van twee communicatiewetenschappers, verzamelt sinds 2012 elk jaar de slogans die een toevallige passant de ogen schreiend ten hemel doen heffen. Tot en met donderdag 13 december kunnen enthousiastelingen stemmen op de top-10 van dit jaar.

Unilux horren, één van de tien genomineerde slechtste slogans van 2018.
Oestercompagnie, één van de tien genomineerde slechtste slogans van 2018.

Afgaand op het niveau van de kanshebbers voor 2018 zit Nederland in een steile neerwaartse spiraal. Mannenkapper Barbier Rogier, onder meer gevestigd in Bussum en Laren, selecteert klanten met de woorden ‘we doen wel vrouwen maar knippen ze niet’. Toiletcabineverhuurder Aarts Sanitair Service, ogenschijnlijk niet gehinderd door enig bewustzijn van een lopende maatschappelijke discussie over man-vrouwverhoudingen, zette een halfblote meisjeskont in roze rokje metershoog op zijn gevel. Slogan: ‘voor ieder reetje een Aarts W.C-tje’.

Longlist

‘De keuze is reuze’, grinnikt Tefke van Dijk, die samen met Christine Liebrecht en behulpzame lezers de slogans verzamelt op een blog. ‘Genoeg om het hele jaar lang iedere werkdag een nieuwe slogan online te zetten. Aan het einde van het jaar verzamelen we een longlist met twee slogans van iedere maand, en met behulp van een jury komen we dan tot een shortlist met tien genomineerden.’

Ruimdienst Lazeroms, één van de tien genomineerde slechtste slogans van 2018.
Solmar Tours, één van de tien genomineerde slechtste slogans van 2018.

Als we varen op de afgelopen jaren, dan blijkt er een aantal criteria die een slogan hoog in de top-10 kunnen doen eindigen. ‘De een kan slecht tegen mislukte rijm, de ander krijgt jeuk van foute woordspelingen,’ zegt Van Dijk. Vunzige grappen leiden bij veel mensen tot irritatie, en ook dialectgeintjes (‘Theo en Peet, voor al u electriciteet’) maken kans op een hoge positie. Als er mooi beeld bij is, zoals de billen van Aarts Sanitair Service, stijgt de kans op winst aanzienlijk. In 2015 eindigde dit bedrijf al eens op nummer 5, met de slogan ‘Voor een plasje of een scheetje, huur een Aarts W.C-tje’.

Barbier Rogier, één van de tien genomineerde slechtste slogans van 2018.

Soms lijkt het erop dat foute slogans het resultaat zijn van een vrijdagavond met de jongens in de dorpskroeg, zegt Van Dijk. Eén van de tien juryleden dit jaar is gespecialiseerd in het subgenre der ‘busjesslogans’, de uitspraken die busjes met werklieden sieren. Vaak ook zit er best een redelijk verhaal achter. Van Dijk: ‘De barbier bijvoorbeeld, kreeg steeds vrouwen aan de deur die vroegen “doen jullie ook vrouwen?” Toen zijn ze op een gegeven moment die grap gaan maken: we doen ze wel, maar knippen ze niet.’

Fietsenmaker Harrie, één van de tien genomineerde slechtste slogans van 2018.
Aarts Sanitair Service, één van de tien genomineerde slechtste slogans van 2018.

Bel Harie

Gelukkig bedienen bedrijfsgrappenmakers zich niet alléén van poep-, plas- en piemelhumor. Fietsenmaker Harrie klom in de pen, schrapte een letter van zijn voornaam, en kwam met ‘zit je met je fiets in de penarie? bel dan even met Harie’. Solmar Tours teistert televisiekijkers met de woorden ‘het Solmar je vakantie zijn’. De Vlaamse rioolontstoppingsdienst Lazeroms wist wonderwel een voor de hand liggende verwijzing te vermijden en koos voor ‘zonder ons gene plons.’

‘Eigenlijk zouden we moeten spreken van de meest opvallende of meest creatieve slogan’, zegt Van Dijk. ‘Maar ‘slechte slogans allitereert zo lekker’.

PC van der Peet, één van de tien genomineerde slechtste slogans van 2018.
Stukadoors/schildersbedrijf Schutte, één van de tien genomineerde slechtste slogans van 2018.