Direct naar artikelinhoud
Nieuwsmaatschappelijk vliegverkeer

AD: Trauma- en politiehelikopters dreigen te worden geweerd van vliegvelden

Trauma- en politiehelikopters dreigen te worden geweerd van Nederlandse vliegvelden. Dat meldt de politie aan het AD.

Presentatie van een nieuwe traumahelikopter van de ANWB, in 2018. Dit toestel is geluidsarmer dan het vorige.Beeld ANP/Koen van Weel

Luchthavens hebben een bepaalde capaciteit aan geluidsruimte, waarvan zowel het commerciële als maatschappelijke vliegverkeer gebruikmaakt. ‘Dit levert toenemende spanning op tussen het commerciële verkeer, waarvoor de luchthaven primair bedoeld is, en het spoedeisende verkeer dat nu circa een kwart van de geluidsruimte gebruikt’, schrijven Rotterdam The Hague Airport en Schiphol Group aan de Tweede Kamer. 

‘Wij dreigen in de positie te komen om te moeten concurreren met de commercie als het gaat om de beschikbare geluidsruimte’, zegt de politie tegen het AD. ‘Uitsluiten van het maatschappelijk vliegverkeer door luchthavens is hierbij een reëel risico.’ 

Vier ziekenhuizen zijn in Nederland verantwoordelijk voor de helikopterteams. Tegenover de krant noemen zij het gebruik van de vliegvelden essentieel, vanwege hun voorzieningen en hun centrale ligging. ‘Het mobiele medische team houdt verder rekening met het beperken van geluid en overlast door aanschaf van stillere helikopters’, stelt het Erasmus Medisch Centrum. 

Aparte ruimte

In de Tweede Kamer vindt vandaag een hoorzitting over de kwestie plaats. Luchthavens, politie en de ziekenhuizen zullen volgens het AD bepleiten dat de politiek aparte ruimte creëert voor het spoedeisende verkeer.