Direct naar artikelinhoud

Berlijns vervoersbedrijf brengt limited edition-sneaker uit die als vervoersbewijs geldt

In een beetje Europese hoofdstad betaal je voor de metro met een chipkaart. In de Berlijnse U-bahn koop je nog een papieren kaartje. Òf je betaalt met je schoenen.

De Adidas-sneaker met metroprint.Beeld epa

Ter ere van zijn 90ste verjaardag brengt het hoofdstedelijke vervoersbedrijf BVG vandaag samen met Adidas een sneaker op de markt, in een beperkte oplage van 500 stuks.

Het geheim van die schoen zit hem in de tong: daarop is een officiële jaarkaart voor metro, tram, en bus stevig vast gestikt. Maandag al lagen er drommen mensen voor de deuren van de twee winkels die de schoenen verkopen.

De sneakers kosten 180 euro, een jaarabonnement kost 760 euro. Een koopje dus, maar dan moet je ze wel echt dragen. In de doos onder de arm is het vervoersbewijs niet geldig. Dragen vergt enige moed. Het design van de sneaker is ontleend aan het interieur van de Berlijnse metro: zwart en geel, gecombineerd met de duizelingwekkende confettiprint van de stoeltjes.

Dragen vergt enige moed. Het design van de sneaker is ontleend aan het interieur van de Berlijnse metro: zwart en geel

De schoenen zijn de zoveelste succesvolle publiciteitsstunt uit de koker van het Hamburgse reclamebureau Jung von Matt. Dat bedacht in 2015 de rappende conducteur met zijn lied 'Ist mir egal', dat in heel Duitsland viral ging.

De clip toont de Berlijnse metro als egalitaire, diverse en tolerante en minisamenleving. Bij de BVG is iedereen welkom, luidde de boodschap, zolang hij maar een kaartje heeft gekocht.

Voor de samenwerking met Jung von Matt had de BVG een imagoprobleem. Vertraging was meer regel dat uitzondering. De controleurs, in burger, waren voornamelijk ongepolijste sujetten die er op slechte dagen niet voor terugschrokken zwartrijders met fysiek geweld de coupé uit te werken.

De rij voor de sneakerwinkel maandagochtend.Beeld afp

Die problemen zijn er nog steeds, al dragen de controleurs nu meestal een uniform. Maar de campagnes hebben de sympathie voor de BVG vergroot en het vandalisme teruggedrongen. De BVG is cult geworden, een bedrijf met een-ruwe-bolster-blanke-pit-imago, waar die sneakers naadloos in passen.

Eind goed, al goed, zou je denken. Maar de landelijke kwaliteitsmedia hebben zo hun bedenkingen. Erg onhygiënisch, schreef de Frankfurter Allgemeine Zeitung, denkend aan de conducteur die zijn controles straks knielend moet uitvoeren. Die Welt wees erop dat mensen met heel grote of kleine voeten worden gediscrimineerd omdat de schoenen niet in hun maat leverbaar zijn.

Ondertussen bleef Petra Reetz, de eveneens cult geworden persvoorlichter van de BVG, doodgemoedereerd herhalen dat het ook met BVG-sneakers verboden is om je voeten op de bank te leggen.

De BVG is cult geworden, een bedrijf met een-ruwe-bolster-blanke-pit-imago, waar die sneakers naadloos in passen