Direct naar artikelinhoud
NieuwsVegatrend

Unilever vaart mee op vegatrend met aankoop De Vegetarische Slager

De Vegetarische Slager komt in handen van Unilever. De Brits-Nederlandse voedings- en verzorgingsmiddelenmultinational koopt de vleesvervanger-producent om het vegetarische assortiment uit te breiden en te profiteren van de trend dat consumenten steeds vaker een dagje geen vlees eten.

Een filiaal van De Vegetarische Slager aan het Spui in Den Haag. Het Nederlandse bedrijf is in zeventien landen actief.Beeld Martijn Beekman

De overname werd woensdagochtend bekendgemaakt door beide bedrijven. Hoe veel Unilever betaalt voor De Vegetarische Slager – en aan wie – is niet bekendgemaakt. 

 Unilever wijst met name op het positieve imago van De Vegetarische Slager onder vaste liefhebbers van het merk en op sociale media. Dit soort merken met een maatschappelijk doel groeien volgens Unilever harder dan reguliere producenten van voedingsmiddelen. Bovendien past de aankoop in het beleid voor meer plantaardige voedingsmiddelen die gezonder zijn en minder impact hebben op het milieu, aldus Unilever. 

Zeventien landen

De Vegetarische Slager werd elf jaar geleden opgericht met het doel ‘vlees’ te verkopen waar geen dieren voor zijn geslacht. Deze producten liggen inmiddels in de schappen van vierduizend winkels in zeventien landen, zo schrijven de bedrijven in een gezamenlijke verklaring.

Oprichter Jaap Korteweg laat weten de grootste slager ter wereld te willen worden en zo de bio-industrie overbodig te maken. ‘Het netwerk van Unilever in 190 landen geeft ons hiervoor alle mogelijkheden.’ De overname is naar verwachting voor het einde van dit jaar afgerond.