Direct naar artikelinhoud
Nieuw in 2019Formule 1

Max Verstappen moet dit jaar de titel op z’n Japans pakken

Max VerstappenBeeld EPA

Vraag een willekeurige automobilist met welk automerk hij het snelste van A naar B wil reizen en hij noemt hoogstwaarschijnlijk niet als eerste Honda. Toch is het Japans vernuft dat Max Verstappen vanaf 17 maart, als hij in Melbourne zijn eerste race rijdt met een Honda-motor, aan wereld­titels moet helpen in de Formule 1.

Een prima moment dus om het beeld over Honda recht te zetten, vindt coureur Tom Coronel. Hij kent Honda en de Japanse autosport als geen ander. Eind jaren negentig racete hij vier jaar in Japan. Vorig jaar deed hij nog in een Honda Civic mee aan het wereldtoerwagenkampioenschap. ‘We zijn in Europa een beetje vergeten hoe groot Honda is in de rest van de wereld en dat ze altijd al aan autosport hebben gedaan. Racen zit bij die mensen in de aderen’, zegt ­Coronel.

Daarnaast weten de Japanners hoe succesvol te zijn in de Formule 1. Tussen 1988 en 1991 won McLaren vier wereldtitels op rij met een Honda-motor. Hoewel kennis uit die tijd weinig waarde heeft in de huidige Formule 1. Sinds 2014, toen hybride V6-turbomotoren werden geïntroduceerd in de raceklasse, zijn de krachtbronnen complexer dan ooit.

Ze bestaan uit liefst zes elementen, waarbij de motor zo goed is als de zwakste schakel. Het lukte Verstappens vorige motorleverancier ­Renault de afgelopen jaren bijvoorbeeld maar niet om het element waarmee remenergie wordt omgezet in elektriciteit – de zogenoemde MGU-K – zowel krachtig als betrouwbaar te maken. Tot frustratie van Verstappen, want het was een van de redenen waardoor zijn motor structureel ­achterbleef bij die van Mercedes en Ferrari.

2019 maart

Wat staat er het komend jaar allemaal te gebeuren en wat gaat er veranderen? In deze serie blikken we vooruit. Dit is aflevering 3.

En ook Honda heeft moeite de hybridetechnologie in de vingers te krijgen. In 2015 hernieuwden Honda en McLaren met veel tromgeroffel de successamenwerking van weleer. Na drie jaar zonder ook maar een ­podiumplek en vooral veel motorpech betaalde McLaren tientallen miljoenen om het contract met de autofabrikant te verscheuren.

Dat heeft volgens Tom Coronel de Japanners gekrenkt in hun eer, waardoor ze erop zijn gebrand met Red Bull te bewijzen dat het mislukte avontuur met McLaren niet aan hun lag. Kosten noch moeite worden gespaard. ‘Japanners geven namelijk nooit op. Ze testen motoren nu op drie plekken in de wereld’, zegt Coronel.

Of het voor Verstappen genoeg is om meteen volgend jaar met Japanse aandrijving te strijden om de wereldtitel? Waarschijnlijk niet vanaf race één, zegt Coronel.

‘Japanse bedrijven zijn wat voorzichtiger bij het nemen van beslissingen. Dat ga je aan het begin van het seizoen waarschijnlijk terugzien in hoe snel ze de motor ontwikkelen. Vergeet alleen niet dat ze in Japan tien jaar geleden al bezig waren met hybridemotoren. Ze zijn dol op ­techniek. Ze hebben alleen tijd ­nodig.’ 

Ook nieuw in maart 2019

Welke prijs gaat Mei Li Vos van Rutte vragen?

De minister-president zal het stoïcijns ontkennen – ‘jongens, ik ben helemáál niet bezig met die verkiezingen – maar Mei Li Vos speelt de komende maanden een voorname rol in zijn gedachten. De lijsttrekker van de PvdA in de Eerste Kamer is zo’n senator die na 20 maart opeens van belang kan worden voor het lot van het landsbestuur. 

‘Tate Modern aan het Noordzeekanaal’, het megaplan van ondernemer Alex Mulder

Ondernemer Alex Mulder investeert zijn miljoenen veelal in cultuur. Zijn nieuwste project: Het Hem, huis van kunst en cultuur, in Zaanstad. Ontworpen door Rem Koolhaas. Nog een paar maanden en dan gaat het open.