Direct naar artikelinhoud
film- en tv-tipsvrijdag 25 januari

De Volkskrant film- en tv-tips voor vrijdag 25 januari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vrijdag 25 januari zien.

en
Johnny Depp in Public Enemies van Michael Mann.

Reizen Waes EuropaNPO 3, 20.25 uur

In het vierde seizoen van zijn reisreportageserie, dit keer binnen de grenzen van Europa, laat Tom Waes de meest toeristische plekken opnieuw links liggen. Waes’ eerste bezoek is aan Spanje, waar hij de ‘leeggelopen’ regio’s in het westen van het land bezoekt.

Arsenal - Manchester UnitedBBC 1, 20.30 uur

Rechtstreeks verslag van de vierde ronde in het Engelse bekertoernooi, de FA Cup. Grootmachten Arsenal en Manchester United spelen wisselvallig en doen dit jaar (opnieuw) niet mee in de titelrace. Een bekersuccesje kunnen ze goed gebruiken.

VeraEen, 20.35 uur

Seizoen 9 alweer rondom de Britse detective Vera Stanhope. Dit keer onderzoekt ze de moord op een veelbelovende studente forensische psychologie. Het meisje wordt gevonden op een stortplaats.
Er lijkt in haar omgeving niemand te zijn met een motief.

Louis TherouxNPO 3, 21.15 uur

Aflevering uit 2009 waarin Louis Theroux op bezoek is bij een Amerikaanse instelling voor veroordeelde pedoseksuelen. Theroux heeft moeite de mannen te vertrouwen: ze hebben veel op hun kerfstok; de vraag is of ze ooit vrijkomen, laat staan of ze eerlijk kunnen zijn.

The Graham Norton ShowBBC 1, 23.35 uur

Zwaargewichten Judi Dench en Kenneth Branagh zijn samen te zien in een biografie over de laatste dagen van William Shakespeare en komen daarover babbelen bij Graham Norton. Daarnaast zijn ook bokskampioen Anthony Joshua en actrice Noomi Rapace te gast.

Nooit meer slapenNPO Radio 1, 00.30 uur

Presentator Atze de Vrieze ontvangt striptekenaar en regisseur Guido van Driel. In 2013 opende zijn film De wederopstanding van een klootzak het International Film Festival van Rotterdam; deze week gaat op het festival zijn tweede film in première: Bloody Marie.

Public Enemies (Michael Mann, 2009)

Michael Mann is een bevlogen regisseur, die het vak leerde als producer van misdaad-tv-series (waaronder Miami Vice, waarvan hij later zelf een filmversie zou maken). Op de set van zijn speelfilms staat hij erom bekend het uiterste uit zijn acteurs te halen. Zo wist hij Russell Crowe (die zijn karakters vaak vet aanzet) behoorlijk in toom te houden bij diens memorabele vertolking van een klokkenluider in het spannende drama The Insider (1999). En grappenmaker Will Smith liet hij een gedenkwaardige Cassius Clay/Mohammed Ali spelen in Ali (2001).

‘Iedereen weet al dat hij doodgaat. Het gaat ook niet over hoe Dillinger wordt neergeschoten, maar over zijn innerlijke reis. Kun je met hem meevoelen? Begrijp je hem?’
Michael Mann over Public Enemies.

Meer dan in eerdere films over de beruchte bankovervaller John Dillinger (1903-1934) verbindt regisseur Mann in Public Enemies de opkomst en ondergang van Dillinger (gespeeld door Depp) aan de opkomst van de FBI. In deze bewerking van de gelijknamige bestseller van Variety-journalist Bryan Burrough worden zonder pardon de feiten gehusseld. Daarbij draaide Mann zo veel mogelijk op originele locaties. Maar het opvallendst – en in die zin is deze 140 minuten durende gangsterfilm een heus experiment – is wel het virtuoze gebruik van de digitale camera. Daarmee vangt Mann het Amerika van de jaren dertig in nostalgievrije beelden, alsof hij als cameraman uit de 21ste eeuw in het verleden is beland. Het beeld is zo hyperrealistisch dat je je te midden van de bankovervallers waant en de poriën van Depps neus kunt tellen.

SBS 9, 20.30-23.10 uur.

Boyhood

(Richard Linklater, 2014) Hoe verfilm je de jeugd van een gewone jongen zo, dat je hem daadwerkelijk ziet opgroeien: van kind met het babyvet nog op de wangen tot tiener met de baard in de keel? Neem de film gedurende een periode van twaalf jaar tijd op. Met dat plan begon regisseur Richard Linklater in 2002 aan Boyhood. Hoofdrolspeler en debutant Ellar Coltrane was 6, net als zijn personage, de gevoelige Mason, toen hij zijn eerste scènes in Boyhood speelde. Hij was 18 toen de opnamen werden afgerond. Het klinkt als een ambitieus en riskant project. Maar Linklater, beroemd geworden om zijn bijna twintig jaar omspannende trilogie Before Sunrise, Before Sunset en Before Midnight, maakte er een meesterwerk van. Dat Boyhood het grote arthousezomersucces van 2014 werd en door Volkskrant-lezers werd uitgeroepen tot film van het jaar, is niet alleen te danken aan het concept. Het eigenlijke wonder van Boyhood is dat het zo’n meeslepende, hartelijke film is, dit verhaal over alles wat verandert én wat in een mensenleven hetzelfde blijft.

NPO 3, 22.25-01.05 uur.

Dead Calm

(Phillip Noyce, 1989) Sterke, aangrijpende thriller waarmee zowel Nicole Kidman als regisseur Phillip Noyce een ticket naar Hollywood verdiende. De destijds 20-jarige Australische actrice speelt de jonge echtgenote van een marinier (Sam Neill). Samen proberen ze de dood van hun zoontje te verwerken door een zeiltocht te maken over een uitgestrekte zee. Afleiding krijgen ze al snel in de vorm van de aantrekkelijke Billy Zane, die ronddobbert op zijn door pech getroffen boot. Het is niet moeilijk te raden in welke richting de film zich vanaf dat moment beweegt. De kracht zit ’m in de zorgvuldigheid waarmee Noyce de spanning opbouwt, door de echtelieden ieder afzonderlijk kennis te laten maken met de gevaarlijke gast, die hen terroriseert met een vasthoudendheid die doet denken aan Robert De Niro’s rol in de remake van Cape Fear (1991).

Eén, 23.30-01.00 uur.