Direct naar artikelinhoud
Verslaggeverscolumn

Hoe rapper Boef weer het middelpunt werd van een schandaal

Hoe rapper Boef weer het middelpunt werd van een schandaal

Rapper Boef wilde er blijkbaar geen ruchtbaarheid aan geven, maar nu is er toch iemand van de pers aanwezig bij zijn kort geding. Hij is er alleen zelf niet.

‘Jammer’, zegt de voorzieningenrechter. ‘Ik had hem graag willen vragen wat hem nou zo’n pijn doet aan die aflevering van Salaheddine.’

Zijn raadsmannen Khalid Kasim en Royce de Vries zijn er wel. Ze leggen uit dat rapper Boef woest is op theatermaker en cabaretier Salaheddine. Dat zit zo: ergens begin december plaatst de rapper een filmpje op Snapchat, een sociaal medium voor het delen van foto’s en filmpjes. Op de beelden zijn jonge meisjes te zien die op een huisfeestje van Boef door lachgas zijn beneveld, terwijl ze onder aanmoediging van de rapper uitdagend met hun achterwerk dansen (‘dames, ga een beetje los voor me!’).

Scène uit 0% Alcohol: imam spreekt de fictieve vader.

Enkele jonge meisjes verschuilen zich in het filmpje achter een lachgasballonnetje − ze willen duidelijk niet met hun gezicht in beeld, tot grote hilariteit van Boef (‘dames, gezicht weg alsjeblieft, voordat jullie broers je betrappen. Dat willen we niet hebben, broers mogen niks zien, haha’).

Met die laatste woorden suggereert Boef dat het gaat om meisjes uit islamitische schaamteculturen die iets te vrezen moeten hebben van hun broers. Vrouwenonderdrukking, haha.

Voor de Marokkaans-Nederlandse theatermaker en cabaretier Salaheddine was het filmpje aanleiding om de audio ervan te gebruiken in aflevering 19 van zijn conservatief-islamitische fictieserie op YouTube: 0% Alcohol. In deze tien minuten durende episode staat het gewraakte filmpje centraal in een gedramatiseerd verhaal over een vader wiens dochter zogenaamd herkend is op de beelden.

Een korte samenvatting van de aflevering: de vader doet zijn verhaal bij een imam, die deze ‘ramp’ erkent en hem probeert te troosten. Het verhaal van de vader raakt de imam zó erg, dat hij in de moskee een emotionele preek wijdt aan de gevaren van optrekken met bekende rappers. Vaders moeten, zo is de boodschap van de imam, op hun dochters letten en dochters moeten uitkijken voor rappers.

Rechtbank in Rotterdam.

Voor een feminist doet de paternalistische aflevering pijn aan de ogen. Voor de conservatieve moslim is de aflevering broodnodig in dit zondige internettijdperk. Maar voor veel kijkers van deze aflevering is vooral níét duidelijk dat het om fictie gaat.

De beer is vervolgens los. Boef wordt in talloze reacties uitgescholden, hier en daar zelfs de dood toegewenst (‘ze moeten hem echt ophangen die hoerenzoon’). De jonge meisjes krijgen er zo mogelijk nog harder van langs (‘als boef zich had gedragen hadden deze meiden wel een andere gozer gevonden om dit te doen. Pak het probleem bij de kern aan’).

Voor Boef is de maat vol en hij spant een kort geding aan. Via zijn advocaten Khalid Kasim en Royce de Vries sommeert hij Salaheddine om de aflevering van YouTube te verwijderen, een rectificatie te plaatsen en een schadevergoeding van 25.000 euro te betalen. Want de aflevering met de huilende vader en prekende imam wekt volgens hem de indruk dat het niet om fictie gaat.

Salaheddine heeft bovendien een grote islamitische en Marokkaans-Nederlandse achterban. De tamtam gaat snel binnen de gemeenschap. Zelfs Khalid Kasim, zelf Marokkaans-Nederlands, zegt tijdens de zitting dat hij persoonlijk is gebeld door een imam met de vraag of de film echt is.

Fragment uit 0% Alcohol: imam geeft preek.

Ilias L’Ghdas, advocaat van Salaheddine, reageert met een minzaam lachje. ‘Hoe rapper Boef zich de afgelopen jaren in het nieuws heeft geprofileerd als de rapper die ‘kech’, het straatwoord voor ‘hoer’, in de Van Dale heeft gekregen, is het de vraag welk belang hij precies heeft bij een goede naam.’

Boefs verdediging betoogt dat het filmpje op Snapchat niet eens bedoeld was om de meisjes te vernederen, maar dat het ging het om ‘meerderjarige dames die niets te vrezen hebben van vader of broers’ en slechts ‘op ludieke wijze’ hebben gefigureerd.

Of de jonge meisjes inderdaad níét minderjarig zijn en toestemming hebben gegeven voor publicatie, valt tijdens de zitting niet te verifiëren. Volgens zijn advocaten hebben de meisjes zijn management, dat valt onder Spec Media van Ali B., verteld dat zij ‘gewoon’ toestemming hebben gegeven voor het posten van het filmpje.

Daar moeten we het mee doen. Jammer alleen dat rapper Boef de jonge meisjes tot nu toe op geen enkele manier openlijk heeft gesteund nu zij ook worden uitgescholden in reacties onder de YouTube-film van Salaheddine. Terwijl ze nog zo ludiek voor hem hebben gefigureerd.

Over twee weken doet de rechter uitspraak in de zaak.