Direct naar artikelinhoud

Facebook past tijdlijn ingrijpend aan: minder clickbait en nieuws, meer vrienden en familie

Minder clickbait en (nep)nieuws, meer gezelligheid van vrienden en familie. Facebook neemt zijn algoritmes flink onder de handen. 'Zinvolle interactie' staat voortaan centraal; uitgevers en bedrijven hebben het nakijken.

Facebook past tijdlijn ingrijpend aan: minder clickbait en nieuws, meer vrienden en familie
Beeld epa

In een bericht op zijn eigen Facebook laat Mark Zuckerberg er geen misverstand over bestaan: zijn bedrijf is de laatste jaren doorgeschoten bij het voorrang geven van bedrijven en nieuwsmedia. Het evenwicht is daardoor zoekgeraakt volgens Zuckerberg: de lijsten van Facebook-gebruikers worden gedomineerd door video's en berichten van commerciële partijen. Berichten van vrienden en familie sneeuwen daardoor onder. Dat moet anders: in het vervolg zullen die laatste prominenter zichtbaar zijn.

De ingreep komt niet uit de lucht vallen. Facebook ligt de laatste tijd flink onder vuur. Met name na de Amerikaanse verkiezingen heeft Zuckerberg zich constant moeten verdedigen op de kritiek dat zijn netwerk een grote rol heeft in het verspreiden van nepnieuws. Het woord 'nepnieuws' noemt Zuckerberg in zijn post niet, maar het is duidelijk dat de ingreep hier mede door ingegeven is. Tot nu toe heeft Facebook, ondanks zijn beloften, te weinig gedaan, zo luidt de kritiek.

Daling

Het aanpassen van algoritmes is op zichzelf geen unicum. Bedrijven als Facebook en Google doen dat constant om zo meer bezoek te trekken en vooral om hun gebruikers meer tijd te laten doorbrengen. Het opmerkelijke aan de Facebook-aankondiging is dat het concern er rekening mee houdt dat op korte termijn de bezoektijd zal dalen. Als dat daadwerkelijk gaat gebeuren, is dat een radicale koerswending. De negatieve kanten van het gebruik van Facebook mogen de laatste tijd dan meer op de voorgrond treden, het bedrijf is tegelijkertijd extreem succesvol in zijn pogingen om zijn gebruikers zoveel mogelijk tijd op het sociale medium te laten doorbrengen. Vorig jaar steeg de omzet dankzij deze strategie tot een recordhoogte van 34 miljard dollar.

Nepnieuws

Zuckerberg ziet echter in dat deze strategie op de langere termijn schadelijk kan zijn. Vanaf nu gaat het om zinvol doorgebrachte tijd, belooft Zuckerberg. Concreet betekent dit dat Facebook berichten en video's prominent gaan presenteren die 'uitnodigen tot gesprek' en bijdragen tot 'betekenisvolle interactie' tussen mensen, zo licht Adam Mosseri (de baas van de nieuwslijst van Facebook) in een blogpost toe.  

Nepnieuws, clickbaitvideo's en berichten die alleen passief worden geconsumeerd, zullen op de achtergrond verdwijnen. De veranderingen kunnen grote gevolgen hebben voor nieuwsuitgevers die voor hun verkeer nu voor een groot deel afhankelijk zijn van Facebook. De veranderingen zullen de komende maanden zichtbaar moeten worden. Als het aan Zuckerberg ligt, blijft het hier niet bij. Eerder deze maand schreef hij al dat 2018 'een serieus jaar van verbetering' moet worden met, zo hoopt de topman, minder haat en minder inmenging van overheden.