Direct naar artikelinhoud
Column

Aaf heeft medelijden met de vrouw in de reclame van Fleurop

Aaf heeft medelijden met de vrouw in de reclame van Fleurop

Het is wel triest gesteld met je als je je gaat zitten opwinden over een reclame voor bloemen, maar goed: zo is het dus. Ik wind me op over de nieuwe reclame van Fleurop, die heel erg in your face constant voorbijkomt op tv.

Hij begint al met een zin die verkeerd is. ‘Ze is alweer jarig’, zegt de voice-over, terwijl je een knappe, vrolijke vrouw door het beeld ziet zwieren. Gevolg: die vrouw moet een cadeau, uitkomst: Fleurop.

Maar eerst even terug naar die beginzin. Hoe ronkend en warm de voice-over die ook uitspreekt, er zit een impliciet, of nee, zeer expliciet verwijt in. Ze is alwéér jarig. Die vrouw doet het erom! Alsmaar jarig zijn, eerst was het elk jaar, maar inmiddels is het echt iets van elke maand, soms zelfs wekelijks, en maar cadeautjes vragen, mensen uitnodigen, taart willen, aandacht opeisen. Man. Wát een irritant wijf.

Maar goed, ze is alweer jarig, dus wat koop je dan? De stem van Fleurop heeft wel een idee. Een bos bloemen van Fleurop.

Ik vind die reclame dus heel zielig voor die vrouw die alweer jarig is. Ten eerste: natuurlijk is ze niet alweer jarig. Ze is gewoon jarig. Niemand is vaak jarig, of vaker dan anderen. Iedereen is jaarlijks jarig. Zie het woord jarig. Haar man, of de voice-over, heeft alleen het gevoel dat ze ergerlijk vaak jarig is.

Ten tweede: wie geeft zijn geliefde – want het gaat dus over een man en een vrouw die een stel zijn – voor haar verjaardag nou een Fleuropboeket? Misschien leidt dit tot scheidingen, misschien ook tot eyeopeners, maar: je kunt je geliefde niet als hoofdcadeau voor haar verjaardag een Fleuropboeket geven. Dat kan niet. Als je al wilt aankomen met bloemen, dan moet je op zijn minst naar de bloemenwinkel en daar ongemakkelijk wijzen naar verschillende soorten bloemen in de hoop dat ze bij elkaar passen, of nee, in de hoop dat ze juist niet bij elkaar passen want dat maakt het persoonlijk en van jouzelf. En niet van Fleurop.

Ik ging nog even naar de Fleuropsite, want ze beweren in die reclame ook dat elke bloem wordt geselecteerd voor de jarige zelf, maar ze hebben natuurlijk allemaal standaardboeketten. Die, dat moet ik ze nageven, wel de meest bizarre namen hebben.

Het genre generiek wordt hier tot zulke hoge hoogten opgestuwd dat het bijna kunstzinnig wordt. Er is bijvoorbeeld het boeket ‘Waardering’. En het boeket ‘Gefeliciteerd’ (dat koop je voor de vrouw die alweer jarig is). Het boeket ‘Blij’. Het boeket ‘Bekroning’. Het boeket ‘Superbedankt incl. Merci’.

Superbedankt incl. Merci, dat is dus Superbedankt in het kwadraat. Die wil ik dan wel als ik alweer jarig ben.