Direct naar artikelinhoud
Film- en tv-tipsDonderdag 8 november

Film- en tv-tips donderdag 8 november

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u donderdag zien.

en
Peter Bogdanovich (links) en John Huston in The Other Side of the Wind.

The Other Side of the Wind en They’ll Love Me When I’m Dead

Nu te zien op Netflix.

November 2018 is de maand van Orson Welles. Later deze maand draait de fraaie nieuwe documentaire The Eyes of Orson Welles op het Idfa, waarin de gelauwerde documentairemaker Mark Cousins (The Story of Film) aan de hand van talloze tekeningen van de filmmaker op onnavolgbare wijze door diens oeuvre én de filmgeschiedenis danst. En sinds vorige week staat Welles’ mythische onafgeronde film The Other Side of the Wind op Netflix, samen met een nieuwe documentaire over de roemruchte productie van de film, They’ll Love Me When I’m Dead.

The Other Side of the Wind is de derde film van Welles die door anderen is voltooid na zijn dood in 1985. In 1992 verscheen postuum al Don Quixote en in 1993 de semi-documentaire It’s All True . Het resultaat van The Other Side of the Wind laat zich lastig beschrijven. Van 1970 tot 1976 werkte Welles aan zijn film over de laatste dag in het leven van een filmregisseur (gespeeld door de legendarische regisseur en acteur John Huston, die twee jaar na Welles overleed) die naarstig op zoek is naar financiering voor zijn onaffe film. Ook is er een rol voor de destijds kersvers doorgebroken Welles-protegé Peter Bogdanovich, in een rol als, jawel, filmregisseur. The Other Side of the Wind is een spiegeldoolhof groter dan dat in de eindscène van zijn film The Lady from Shanghai.

Die film-in-de-film bestaat uit een pulpfilmachtige reeks ontmoetingen tussen een knappe jongen (Robert Random) en een knappe vrouw (Welles’ maîtresse Oja Kodar). Soms is dat schitterend, zoals de weergaloze seksscène in een door de regen rijdende auto. Op andere momenten komt het ijdel over en is de film ook inhoudelijk aangetast door de tand des tijds.  Dat valt vooral op naarmate duidelijker wordt dat die film-in-de-film moet doorgaan voor een satire op de artistieke cinema uit Europa van die tijd, vooral de films van Michelangelo Antonioni. Welles filmde op steenworp afstand van de villa die Antonioni liet blazen in zijn klassieker Zabriskie Point.

Het is een chaotische doch tamelijk opwindende verzameling van verschillende realiteitsniveaus; hoewel Welles ontkende dat er autobiografische elementen inzitten, lijkt de film in de eerste plaats zijn eigen verhouding tot de filmwereld te symboliseren. En is het ergens niet schitterend dat The Other Side of the Wind zélf ook nooit werd afgemaakt? Daarmee wordt de film zo’n beetje getransformeerd tot op zichzelf staand kunstproject, dat door Netflix nu toch onbedoeld een beetje wordt verpest. Vooruit, de sterke documentaire They’ll Love Me When I’m Dead (naar een uitspraak van Welles, hoewel hij zelf ontkende dit ooit te hebben gezegd) onderstreept nogmaals hoezeer Welles worstelde met de voltooiing van de film. De documentaire biedt overigens een bombardement aan sterke filmanekdotes. Dennis Hopper die Elvis Presley ooit moest uitleggen dat er op filmsets niet met echte wapens wordt geschoten; de cameraman van The Other Side of the Wind die zijn sporen onder meer had verdiend met ’s werelds eerste biseksuele dinosaurussenfilm – het is een sprankelend verslag van een unieke voetnoot in de filmgeschiedenis.

Keuringsdienst van Waarde 

NPO 3, 20.25 UUR

Wie zonnebloemolie koopt, krijgt veel voor weinig. Maar zonnebloempitten zijn juist duur. Waar komt dat verschil vandaan? Het team van de Keuringsdienst van Waarde zoekt het antwoord in de oliefabriek en in de zonnebloemvelden van Bulgarije.

Brandpunt+

NPO 2, 21.00 UUR

Aflevering over het tweede leven van oude medicijnen. Een Nederlandse arts ontdekte dat een oud kankermedicijn ook werkt tegen chronische darmaandoeningen. De arts wil het middel opnieuw uitgeven, maar dat blijkt niet eenvoudig.

Iris onderzoekt

NPO 3, 21.45 UUR

Iris van Lunenburg wil meer weten over gemengde relaties in Nederland. Zelf valt de op Haïti geboren en in Emmen opgegroeide Van ­Lunenburg vooral op witte mannen. Waar komt zo’n kleurvoorkeur ­vandaan?

WWI: The Final Hours

BBC 2, 22.00 UUR

De BBC reconstrueerde de bijeenkomst die een einde zou maken aan WOI. De Britse admiraal Rosslyn Wemyss, de Franse maarschalk Ferdinand Foch en de Duitse politicus Matthias Erzberger moeten er in een treincoupé samen uitkomen.

Charles at 70

BBC 1, 22.00 UUR

Een jaar uit het leven van Prins Charles, die nog steeds niet op de troon zit, maar meer en meer werk van zijn moeder Elizabeth overneemt. Met beelden van de reizende prins en interviews met Camilla Parker Bowles en zoons William en Harry.

Blue Crush

Net 5, 22.50-00.55 uur.

(John Stockwell, 2002) Geen surffilm waarin de zon niet uitbundig schijnt, de auto’s van de hoofdpersonen niet retro zijn en de spectaculaire golven niet al even spectaculair in beeld zijn vervat nog voor het verhaal goed en wel op gang is. Wat de makers van Blue Crush ten beste geven, is een lust voor het oog. Licht en klein materiaal waarmee je alles overal kunt filmen (dus ook op het surfboard en onder water) resulteren in adembenemende, haarscherpe beelden van wat in dit geval jonge vrouwen op de golven vermogen. Terecht krijgen die beelden alle voorrang en hangt het verhaal er maar een beetje bij.

Het uur van de wolf

NPO 2, 23.00 UUR

Het verhaal van rockster Adrian ‘Adje’ Vandenberg, die in de jaren tachtig succes had, van de VS tot Japan. Eerst met zijn hit Here I go Again en later als gitarist van Whitesnake. Nu zit hij in een nieuwe band: Vandenberg’s Moonkings.