Direct naar artikelinhoud

NS veroorzaakte vorig jaar meer grote storingen - maar treinen reden wel vaker op tijd

Spoorvervoerder NS veroorzaakte vorig jaar 117 keer een grote storing. Dat zijn er 29 meer dan in 2016, toen NS 88 keer schuldig was aan het veroorzaken van een grote storing op het spoor. Dat bevestigt een woordvoerder van NS na berichtgeving door het Algemeen Dagblad.

Een storing op een NS-station.Beeld anp

Van een grote storing is sprake als treinen samen minstens 25 uur vertraging hebben óf als op z'n minst 25 treinen niet rijden. Reizigersorganisatie Rover noemt het aantal van 117 door de NS veroorzaakte grote storingen 'te hoog'. Volgens Rover hadden zeker honderdduizenden reizigers last van de storingen.

NS-woordvoerder Erik Kroeze zegt nog geen verklaring te hebben voor de toename van het aantal grote storingen. 'Wij hebben nog geen analyse paraat. Bij de presentatie van ons jaarverslag, op 1 maart, kunnen we er meer over vertellen.'

In het AD noemt een woordvoerder van NS wél een reden voor de toename in het aantal storingen in 2017. De spoorvervoerder zou sinds vorig jaar de treinen pas laten rijden als een storing volledig is verholpen. Treinen blijven hierdoor in de nasleep van een storing niet met vertragingen van vijf of tien minuten kampen. Zo kan NS een 'solide' en 'voorspelbare' treindienst bieden, is het idee. Wel worden storingen hierdoor vaker als grote storingen aangemerkt.

Punctualiteit

Ondanks het hogere aantal storingen waren NS-reizigers vorig jaar vaker op tijd op hun bestemming. Het gemiddelde percentage reizigers dat op tijd was, steeg van 90,6 procent in 2016 naar 91,6 procent in 2017. In dit cijfer, de 'reizigerspunctualiteit', zit ook de uitval van treinen verwerkt. Het aantal grote storingen zegt dus niet zoveel over de algehele prestaties van de NS op het Nederlandse spoor, stelt Kroeze. 'Soms gaat er wat mis. Dan ontstaat een storing. Maar dat de reizigerspunctualiteit stijgt en reizigers dus gemiddeld vaker op tijd op hun bestemming zijn, is belangrijker dan zo'n storingscijfer.'

Reizigersorganisatie Rover erkent dat de reizigerspunctualiteit bij NS stijgt. 'Daar zijn we ook blij mee', zegt beleidsmedewerker Freek Bos. 'Maar als de NS de treinen na een storing weer eerder laat rijden, kan dat cijfer nog verder omhoog.' Het is beter om treinen met wat vertraging te laten vertrekken dan om een trein te laten uitvallen, vindt Bos. 'De NS kan een voorspelbare en overzichtelijke treindienst willen, maar wij hebben liever dat reizigers gewoon met de trein mee kunnen, ook al is die wat later.'

Dat reizigers gemiddeld vaker op tijd op hun bestemming zijn, is belangrijker dan zo'n storingscijfer
Erik Kroeze, NS-woordvoerder