de Volkskrant

Donderdag 25 april 2024

Nu de Kinderboekenweek is begonnen worden ouders (terecht) gewezen op het belang van voorlezen. Elke avond pak ik vol goede moed Boer Boris uit de kast, om al snel te merken dat de aandacht van mijn kleuter en peuter zich verplaatst naar andere zaken, zoals op het bed springen. Mijn dochter (4) heeft bovendien iets nieuws bedacht bij het omslaan van de pagina: ‘Volgende vagina!’ zegt ze, stikkend van het lachen. Mij bekroop het gevoel dat ik het voorlezen nog niet helemaal onder de knie had. Vandaar de vraag: hoe doe je dat nou goed, voorlezen?

Wat zeggen de deskundigen?

‘Uit onderzoek weten we dat interactief voorlezen het meest bijdraagt aan de taalontwikkeling van kinderen’, zegt Judith Stoep, die zich als onderzoeker aan het Expertisecentrum Nederlands bezighoudt met leesvaardigheid van kinderen. Dit betekent dat ouders zich niet beperken tot de letterlijke tekst in het boekje, maar daarover in gesprek gaan met hun kind. Maar babbelen doen we toch al de hele dag? Ja, maar de interactie tussen kind en ouders is veel taalrijker tijdens het voorlezen dan op andere momenten, zoals tijdens het eten en spelen, blijkt uit onderzoek. 

Hoe pak je dat interactief voorlezen aan? ‘Wees zelf het rolmodel en benoem hardop wat jij denkt terwijl je leest: waar zou die olifant zich gaan verstoppen, hij is zo groot. Of: hij heeft een zwembroek aan, dan gaat hij vast straks zwemmen’, adviseert Jessica Jager. Als projectleider van de VoorleesExpress Eemland geeft ze workshops interactief voorlezen. ‘Doe je dit consequent, dan raakt je kind gewend aan deze manier van denken tijdens het voorlezen en komt er vanzelf een gesprek op gang.’ Je hoeft dus geen duizend vragen op je kind af te vuren. 

Bij voorlezen geldt de kracht van herhaling. Dat biedt wellicht enige troost als je wéér Dikkie Dik krijgt aangereikt door je peuter. ‘Elke keer ontdekken ze een nieuw laagje en leven ze zich meer in’, zegt Stoep. ‘Tot het moment dat ze kunnen anticiperen op wat er komen gaat. Als je varieert met de tekst word je direct terechtgewezen.’ Kent je kind het verhaal door en door? Dan kun je vragen: wat zou er nog meer kunnen gebeuren? Zo’n alternatief einde verzinnen stimuleert het denkproces.

Deze leuke vraag, uit de koker van de Britse schrijver en leesbevorderingsexpert Aidan Chambers, is toepasbaar ongeacht welk boek je voor je hebt: ‘Met wie zou jij een vriendje willen zijn?’ Lees hier meer.

Reageren? Leuk! Mail naar a.vandenbreemer@volkskrant.nl

Wat moet je doen als je als ouder cruciale zorgtaken verleent en jij begint te kuchen en niezen?

Wat moet je doen als je als ouder cruciale zorgtaken verleent en jij begint te kuchen en niezen?

LEES MEER
Welke boeken mag je deze Kinderboekenweek niet missen?

Welke boeken mag je deze Kinderboekenweek niet missen?

LEES MEER
Een leesboekje bij je Happy Meal: is een kind wel gebaat bij deze ‘stunt’?

Een leesboekje bij je Happy Meal: is een kind wel gebaat bij deze ‘stunt’?

LEES MEER
We weten wat moet gebeuren om de leesramp te keren. Nu nog bedenken hoe

We weten wat moet gebeuren om de leesramp te keren. Nu nog bedenken hoe

LEES MEER

Het beste van De Gids

Lees de Volkskrant digitaal

Altijd en overal bij de hand, de Volkskrant leest digitaal het lekkerst met onze apps. Download 'm nu!

de Volkskrant op Androidde Volkskrant op iOS