 | Het tech- en AI-nieuws van deze week |  | Laurens Verhagen |
Redacteur AI
|
Goedemorgen, Lang geleden, in mijn begindagen als techjournalist, was er sprake van een browseroorlog. Ooit had je Netscape, waarmee het surfen over het wereldwijde web – zoals dat toen nog heette – zo'n beetje begon. Daarna kwam Microsoft, dat de achterstand snel inliep en op handige wijze Internet Explorer aan de man bracht. Inmiddels beheerst Google met Chrome al jarenlang de markt. En dat is, voor Google, buitengewoon prettig: Chrome is de motor van zijn advertentie-verdienmodel. Er begint echter wat te verschuiven. Misschien verplicht de rechter Google namelijk wel om Chrome af te sluiten. AI-zoekmachine Perplexity sorteert hier al handig op voor en biedt 34 miljard dollar voor Chrome, terwijl Perplexity zelf maar ongeveer de helft waard is. Een marktetingstunt? Of zit er meer achter. Frank Rensen zocht het uit. Verder constateert Simoon Hermus dat we met de komst van TikToks laagdrempelige webshop in combinatie met de druk van influencers het gevaar van shopverslaving veel serieuzer moeten nemen. Wilt u, tot slot, het laatste ai-nieuws auditief tot u nemen? Ik besprak met hoofdredacteur Pieter Klok het gedoe rondom de laatste ChatGPT-update (GPT-5) en de gevaren achter de inzet van chatbots als therapeut. Veel lees- en luisterplezier! Laurens Verhagen |
|