Direct naar artikelinhoud
AnalyseConsumer Electronics Show (CES)

Van spraak tot oprolbaar: de vijf belangrijkste trends op de grootste elektronicabeurs ter wereld

In de toekomst kan een taxi een trap op lopen, als het aan Hyundai ligtBeeld Hyundai

Zelfrijdende auto’s, spraakassistenten, game-laptops, robots en gezondheidsapps verdringen elkaar om de consument te verleiden, op de grootste elektronicabeurs ter wereld in Las Vegas. Wat opvalt: steeds meer apparaten kunnen worden opgerold.

Met een verwachte 180 duizend bezoekers, meer dan 2,5 miljoen vierkante meter aan beursruimte en ruim 4500 bedrijven die hun nieuwste spullen tentoonstellen is de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas met afstand de grootste elektronicabeurs ter wereld. Een ideale plek dus voor zowel de gevestigde orde als start-ups om te laten zien tot wat ze in staat zijn en wat de consument de komende jaren kan verwachten. Ook Nederland is – inmiddels traditiegetrouw – vertegenwoordigd met een stuk of vijftig start-ups, die onder aanvoering van delegatieleider prins Constantijn proberen wat aandacht te krijgen. Een daarvan is het Helmondse Lightyear, dat gezinsauto’s maakt die op zonne-energie rijden. UVisio uit Eindhoven heeft een apparaatje ontwikkeld dat de UV-straling meet en via een app waarschuwt wanneer het tijd is om weer zonnebrandcrème te smeren. En 20Face uit Enschede timmert aan de weg met gezichtsherkenning. Deze wordt onder meer door voetbalclub Heracles gebruikt om vipklanten het stadion binnen te laten. Maar er is natuurlijk meer, veel meer. De CES in vijf trends.

Spraak

‘Alexa, spoel mijn wc eens door.’ Of: ‘Hey Google, breng de rijst aan de kook.’ De CES in Las Vegas staat nog meer dan vorig jaar in het teken van spraak. Google en Amazon zijn in een pittige strijd verwikkeld welke spraaktechnologie het moderne apparaat aanstuurt: Alexa van Amazon of Google Assistent. Google maakte voor aanvang van de beurs, die tot eind deze week duurt, trots bekend dat zijn assistent nog eind deze maand op meer dan één miljard apparaten staat, een verdubbeling sinds afgelopen mei. Daaronder zijn uiteraard de nodige mobieltjes, maar Las Vegas staat vol met talloze andere apparaten die via spraakcommando’s kunnen worden aangestuurd: van sproei-installaties, tv’s, koelkasten, lampen, vaatwassers en koffiezetters tot geluidsboxen, douches, toiletten en slow cookers. Het bereik van concurrent Amazon is tien keer zo klein, maar het bedrijf is wel marktleider op het gebied van slimme speakers. De derde grote partij is Apple (met zijn Siri), maar dit bedrijf geeft – op een pesterig billboard buiten de beursgebouwen na, waarin Apple zichzelf neerzet als het privacyvriendelijke alternatief – nooit acte de présence op grote beurzen.

Ook deze pan kan met de stem worden bediend.Beeld InstantPot

Oprolbaar

Nog zo’n trend die stevig doorzet: oprolbare apparatuur. LG stal vorig jaar de show met zijn eerste oprolbare tv en laat nu een nieuw exemplaar zien dat daadwerkelijk op de markt moet komen (prijs nog niet bekend). Het oled-scherm van 65 inch verdwijnt in zijn behuizing als hij niet in functie is. Er is ook een optie waarbij er nog een strookje zichtbaar blijft voor bijvoorbeeld nieuws, weer of Spotify. Tv-fabrikanten als Sony, Samsung en ook LG laten in Las Vegas alle ook loeigrote en peperdure 8k-tv’s zien, maar de oprolbare variant van LG moet het doen met een resolutie van 4k. Wat meer dan genoeg is trouwens, want 8k-content is nog nauwelijks voor handen. Een ander bedrijf dat druk bezig is met oprolbare schermen is Royole. Natuurlijk is zijn eind vorig jaar aangekondigde opvouwbare smartphone FlexPai nu voor het eerst aanwezig, maar ook een prototype van een oprolbaar toetsenbord.

De oprolbare oled-tv van LG.Beeld EPA

Vervoer

Vervoersmiddelen zijn de laatste jaren steeds belangrijker geworden op de CES. Waren het eerst de drones die de show stalen, nu zijn dat de (gedeeltelijk) autonoom rijdende auto’s. Daimler laat in de woestijnstad een nieuw studiemodel zien: de Urbanetic. Het is een futuristisch ogend, druppelvormig busje dat geheel autonoom goederen en mensen moet kunnen gaan vervoeren. Met beperkte snelheid in specifieke stadsomstandigheden, dat wel. Veel spectaculairder is de Elevate van Hyundai, waarvan een schaalmodel (1:8) aanwezig is. Dit is een gevaarte dat weliswaar wielen heeft, maar zich ook kan ontpoppen tot een de wandelende AT-AT uit Star Wars. Als wielen niet toereikend zijn (in extreem geaccidenteerd terrein bijvoorbeeld), gaat het voertuig over in wandelmodus. Hyundai ziet vooral toepassingen voor hulpdiensten. Een ander bezienswaardig concept is afkomstig van Bell, een van de bedrijven waarmee Uber samenwerkt om zijn gedroomde toekomst van luchttaxi’s vorm te geven. De verticaal opstijgende Bell Nexus zal elektrisch worden aangedreven en moet vijf mensen kunnen vervoeren. Als het aan Bell ligt, kan de vliegtaxi over een jaar over vijf, zes de lucht in.

Mercedes-Benz Vision Urbanetic.Beeld Daimler AG

Huishoudelijk

Een stuk dichter bij huis, ook letterlijk, is alle huishoudelijke apparatuur dat het leven gemakkelijker moet maken. Allereerst is daar de Foldimate, de robot die kleding kan opvouwen. De Foldimate stond al eerder op de beurs, maar bleef toen nog hangen in beloftes. Maar nu is er dan een werkend exemplaar te zien. De onhandige of luie kledingbezitter kan zo’n 25 kledingstukken per vijf minuten aan het apparaat voeren, waarna ze er netjes opgevouwen uitkomen. Het apparaat ter grootte van een flinke koelkast moet eind dit jaar op de markt komen voor ongeveer duizend dollar. Van een geheel andere orde is het bierbrouwapparaat van LG, dat hiermee een aantal kleinere pioniers en start-ups volgt. De HomeBrew belooft net zo gebruiksvriendelijk te zijn als pakweg een nespressoapparaat. Wel is er een beperking in het aantal verschillende biertjes dat gebrouwen kan worden: vijf, waaronder een Belgisch witbier en een Amerikaanse IPA. Nadat ze zijn gebrouwen kunnen ze een mooi plekje krijgen in een van de vele connected koelkasten met geïntegreerde beeldschermen die op de beurs staan. Gillette op zijn beurt hoopt een gat in de markt te hebben gevonden met een voorverwarmd scheermesje.

De opvouwrobot in actie.Beeld AP

Gezondheid en slaap

De hoeveelheid apps, trackers en sensoren die moeten bijdragen aan een betere gezondheid wordt alleen maar groter. Tot de meer geavanceerde toepassingen behoort de serie gezondheidsrobots die Samsung liet zien. Een ervan helpt zijn eigenaar bij het uitvoeren van een aantal gezondheidchecks, zoals de bloeddruk of hartslag. Ook kan hij het slaappatroon in kaart brengen, muziektherapie verlenen om stress te verlichten of de hulpdiensten bellen. Het is nog onduidelijk wanneer de verschillende robots daadwerkelijk op de markt komen, áls ze al op de markt komen. Want ook dat is de CES: veel getoonde producten halen nooit de showroom.

Nieuwe muziekbeleving

Op de CES draait het niet alleen om apparatuur: Sony heeft op de beurs een nieuwe codeertechnologie aangekondigd voor muziek. Met 360 Reality Audio moeten luisteraars het gevoel krijgen dat het geluid uit alle richtingen komt. De technologie, waarvoor de Japanners samenwerken met muzieklabels en -diensten, is zowel geschikt voor hoofdtelefoons als luidsprekers. 

Eerdere CES-verslagen:

De toekomst in vier trends vanaf de beursvloer in Las Vegas in 2017. De gemene deler: het leven wordt aangenamer, dankzij bijvoorbeeld de robot die de kattenbak schoonmaakt.

CES 2018: Bedrijven tonen spierballen op grootste techbeurs ter wereld.