Direct naar artikelinhoud

In krap vier uur per rechtstreekse trein van Amsterdam naar Londen: het kan vanaf dit voorjaar

Hogesnelheidstrein Eurostar gaat vanaf dit voorjaar rechtstreeks van Amsterdam en Rotterdam naar Londen rijden. Wel leidt de paspoortcontrole voorlopig nog tot extra oponthoud in Brussel.

Eurostar in Londen. De trein gaat er naar verwachting iets meer dan vier uur over doen om van Amsterdam naar Londen te rijden.Beeld EPA

Dat komt doordat er Britse douaneposten moeten komen op de twee Nederlandse stations. De internationale verdragen voor die paspoortcontroles zijn nog niet getekend.

'Voor de Eurostar moet er een stukje Verenigd Koninkrijk in Nederland komen voor de paspoortcontroles', zegt een woordvoerder van ProRail, de beheerder van de spoorinfrastructuur. 'Voorlopig is er dus nog wat ongemak voor de reizigers, omdat die controles nog in Brussel zullen plaatsvinden.'

Paspoortcontroles

De Eurostar is de rechtstreekse trein tussen Brussel en Londen, die sinds 1994 rijdt. Er bestaan al lang plannen om de treinverbinding door te trekken naar Amsterdam, maar de uitvoering daarvan is meerdere keren uitgesteld.

Eurostar in Londen wil niet ingaan op 'details' rond de paspoortcontroles, zegt een woordvoerder. 'Momenteel treffen we de laatste voorbereidingen voor de dienstregeling om meer routine te krijgen op het traject, met proefritten en trainingen voor het personeel. Onze bedoeling is om in de lente van 2018 dagelijks twee treinen in beide richtingen te laten rijden voor passagiers.'

Op zowel Amsterdam als Rotterdam CS worden de perrons aangepast zodat grensautoriteiten er in de toekomst paspoortcontroles kunnen uitvoeren. Daartoe worden de perrons volgens ProRail opgesplitst in twee delen. De A-zijde is dan voor reizigers naar Londen die een paspoort- en bagagecontrole moeten ondergaan. Op de B-zijde kunnen dan reizigers naar Brussel instappen zonder paspoortcontrole.

De route van Amsterdam naar Londen duurt iets meer dan vier uur, de terugreis zal iets korter zijn

Die controles staan los van de Brexit. Ze zijn noodzakelijk omdat het Verenigd Koninkrijk geen deel uitmaakt van de Schengenzone. Aan boord van de Eurostar zal het niet mogelijk zijn om van het Brusselse naar het Londense treindeel te lopen.

In Amsterdam is de speciale Eurostar-terminal al bijna klaar en zal de trein vanaf spoor 15 vertrekken. Op Rotterdam CS werkt ProRail tot eind maart dag en nacht door om het station geschikt te maken voor de Eurostar. Het perron bij spoor 1 wordt vier meter breder gemaakt en er komt een wachtruimte van 400 vierkante meter.

De route van Amsterdam naar Londen duurt iets meer dan vier uur, de terugreis zal iets korter zijn. De trein stopt niet op Schiphol, omdat er op dat station geen ruimte is voor check in-faciliteiten. Ook station Antwerpen wordt overgeslagen.

Prijzenoorlog

'We hebben de afgelopen anderhalf jaar al testritten gefaciliteerd', zegt een woordvoerder van NS Internationaal. 'Maar Eurostar bepaalt de tarieven van de tickets en de startdatum. De NS heeft voor het nieuwe traject wel machinisten en treinmanagers opgeleid. De laatstgenoemden zijn conducteurs met een aantal extra taken.'

Britse transportdeskundigen voorzien een prijzenoorlog tussen trein en vliegtuig op het traject Londen-Amsterdam. Eurostar wil echter niet zeggen hoeveel de tickets op het traject gaan kosten. Vroegboekers zijn net als bij luchtvaartmaatschappijen goedkoper uit. Vliegmaatschappijen hebben het voordeel dat ze geen btw hoeven te heffen op vliegtickets en dat ze geen accijns betalen op kerosine.

'Wij zijn als NS ook zeer benieuwd naar de tarieven van Eurostar', zegt een woordvoerder van NS Internationaal. 'Ze willen een concurrerend aanbod gaan bieden voor de luchtvaart. Qua netto reistijd wordt het verschil met het vliegtuig minimaal. Je bent op luchthavens meer tijd kwijt met inchecken en Heathrow ligt nog een behoorlijk eind buiten Londen. Bovendien is reizen met de trein duurzamer.'

Qua netto reistijd wordt het verschil met het vliegtuig minimaal
NS Internationaal