Direct naar artikelinhoud

Skype valt Facebook en Twitter aan: Welkom terug bij de menselijkheid

Skype zet zich met een nieuwe campagne af tegen sociale netwerken. 'Laten we terugkeren naar menselijkheid', is de leus van de nieuwe miljoenencampagne van de online videobel- en chatdienst. De campagne is deze week van start gegaan in Groot-Brittannië en wordt deze maand gelanceerd in de Verenigde Staten.

Skype valt Facebook en Twitter aan: Welkom terug bij de menselijkheid
Beeld Skype

Met leuzen als '140 karakters is niet hetzelfde als contact houden', 'upgrade je wallpost naar een echt gesprek' en 'sinds wanneer vervangt LOL het geluid van lachen?' verklaart Skype zich tot vijand van sociale netwerken als Twitter en Facebook. Op deze netwerken drukken de leden zich uit in 140 of minder karakters in een tweet, of middels de maximaal toegestane 420 karakters in een status-update. Ook sms'en moet het ontgelden: 'sinds wanneer is het oké om je moeder per sms te feliciteren met haar verjaardag?'

Skype valt Facebook en Twitter aan: Welkom terug bij de menselijkheid
Beeld Skype

Volgens critici zou deze manier van communiceren voor een devaluatie in sociale omgangsvormen zorgen: technologie zou communicatie makkelijker en efficiënter maken, maar minder persoonlijk. Op deze kritiek springt Skype in om de videobeldienst aan de man te brengen. 'Skype kan je helpen je hart, stem, uitdrukkingen en gebaren te delen', staat op de speciale campagnepagina te lezen.

Overigens distantieert Skype zich toch niet helemaal van Facebook. De beldienst roept met een speciale Facebook-applicatie de fans op om hun eigen 'humoticon' te maken, een foto van zichzelf waarop ze een menselijke emotie uitdrukken.