Direct naar artikelinhoud

John de Mols Talpa Network koopt YouTube-kanaal StukTV

Mediabedrijf Talpa Network heeft het populaire YouTube-kanaal StukTV weggekocht bij RTL. Hoeveel het bedrijf van John de Mol hiervoor betaalt, is onbekend.

Mediabedrijf Talpa Network heeft vanaf donderdag het YouTubekanaal StukTV in handen. Volgens het bedrijf van John de Mol is het voor het eerst dat een mediabedrijf in Nederland een YouTubekanaal overneemt. Het is niet bekend wat Talpa voor het videokanaal betaalt.Beeld ANP Kippa

‘Met de overname van StukTV maken wij een statement’, stelt De Mol in een persbericht. ‘Wij willen ook in het online social domein hét Nederlandse mediabedrijf worden.’

De oprichter van StukTV, Giel de Winter (28), wordt creatief directeur bij Social, Talpa’s socialemedia-afdeling. Hij gaat er onlineprogramma’s en -series ontwikkelen, en blijft leidinggeven aan het YouTube-kanaal. Talpa neemt StukTV onder andere over om meer jongeren te bereiken. Dat lukt via traditionele media, zoals televisie, steeds moeilijker.

StukTV, dat zes jaar bestaat, is met ruim 1,9 miljoen abonnees een van Nederlands grootste YouTube-kanalen. ‘Wat zij maken is geweldig’, zegt De Mol. ‘Ik ben fan.’

Een geliefde serie van StukTV is Jachtseizoen, waarin een bekende Nederlander met een gps-zender in een oranje overall vier uur uit handen moet blijven van drie presentatoren. Afleveringen van Jachtseizoen trekken doorgaans zo’n 2 miljoen kijkers, met flinke uitschieters naar boven.

De afgelopen twee jaar werkte StukTV samen met RTL. Dat voerde ook gesprekken over een overname van het YouTube-kanaal, maar haakte af omdat het de prijs te hoog vond.

Met de transfer verzwakt De Mol opnieuw RTL, dat dit jaar onder anderen Gordon, Johnny de Mol en de makers van de veelbekeken talkshow Voetbal Inside (nu Veronica Inside) kwijtraakte aan Talpa.

John de Mol bouwt sinds 2017 aan een groot en modern cross-mediabedrijf, met tv-zenders als SBS6 en Veronica, waar onder meer de Champions League te zien is, stations als Radio 538 en Sky Radio, allerlei online-‘influencers’ en een nog uit te bouwen nieuwstak. Eerder dit jaar nam de rijke ondernemer persbureau ANP over.

Meer lezen?

Toine Heijmans ging in 2016 een dag mee met de makers van StukTV

‘Holyfuckingshit man, we hebben goud in handen’. We interviewden de makers van StukTV.

‘Vakantie is een week lang uitslapen in een paradijs’. Een interview met de vloggers van StukTV op Ibiza